Cyfer : Color : Cuprins

Ce ar trebui să învețe copiii la școală

Școlile publice de stat au un singur scop. Să producă indivizi calificați și disciplinați, pentru a servi cauzei statului. În școlile publice nu este încurajată inițiativa, elevul nu este încurajat să fie independent, să vină cu ideile proprii, să inventeze sau să pună întrebări. Acesta este constrâns în niște canoane foarte clare, este învățat să fie disciplinat, să execute cât mai corect sarcinile impuse, să răspundă la întrebări cu răspunsurile așteptate. Pe vremuri, copiii erau încurajați printr-un sistem ierarhic să urce pe o scară fictivă de valori. Acum meritele sunt premiate financiar. Sistemul e conceput să aibă nevoie de o armată de roboței, ce pot să se miște în parametri impuși. Roboțeii sunt programați în așa fel încât să fie mulțumiți cu o hrană sărăcăcioasă de bază și niște distracții ieftine.  Treaba elitei e să păstreze roboțeii disciplinați, că altfel se răzvrătesc pe străzi și e deranj. Metodele de control sunt acum diferite față de epoca antică sau medievală, dar principiul e același.

Chiar dacă unii dintre noi realizează situația în ansamblu, ne-ar fi greu să facem un pas atât de radical, încât să ne retragem copilul din școală. Ne temem că asta l-ar putea handicapa pe viață. Ar putea fi pus în imposibilitatea de a se integra în sistem, de a avea o slujbă normală, bună și bine plătită. Dacă asta ne dorim, copilul nostru să fie un robot încadrat disciplinat în rotițele mașinăriei statului, atunci trebuie să-l lăsăm în școală. Nu ar trebui să ne amăgim. Mașinăria statului este construită și întreținută pentru a servi o elită. Elita studiază altceva în școli. De aceea, reprezentații elitei par ciudați, tăntălăi și sofisticați, atunci când sunt priviți de jos în sus.

John Taylor Gatto este un fost cadru didactic din New York, ales profesorul anului trei ani la rând 1989, 1990 și 1991. Gatto a dezvălui adevărurile din sistemul modern de educație, rădăcinile și scopurile acestuia. Nu a mai acceptat să facă parte din sistemul public de educație, a renunțat la profesorat și a scris câteva cărți: Dumbing Us Down: The Hidden Curriculum of Compulsory Schooling, 10th Anniversary Edition; The Underground History of American Education: A School Teacher’s Intimate Investigation Into the Problem of Modern Schooling. A făcut un studiu despre materiile studiate în școlile elitei. Voi prezenta toate cele 14 puncte ale studiului.

  1. Teoria naturii umane – istorie, filosofie, teologie, literatură și drept. Aceste surse ne oferă informații despre oameni, cum au fost, cum sunt și probabil cum vor fi.
  2. Scris și oratorie – aceste abilități se pot cultiva prin practică. Copilul trebuie să fie încurajat să-și exprime în fiecare zi gândurile în scris. Poate scrie despre orice, nu e necesar să fie un jurnal personal. Oratoria se poate îmbunătăți prin adresarea frecventă către necunoscuți. Astfel, copilul va trece peste tracul de a vorbi unei audiențe. Este inutil să avem o multitudine de informații, dar să nu le putem exprima către ceilalți.
  3. Cunoștințe despre cum funcționează instituțiile statului (judecătorie, corporații, armată, educație) – în școlile elitiste e pus un mare accent pe înțelegerea separației puterilor în stat, modul de funcționare și scopul diverselor instituții, felul în care aceste instituții interacționează între ele.
  4. Maniere și politețe – e suficient să ieși pe stradă, pentru a te cufunda într-o mlaștină bădărană. Interacțiunea cu celelalte persoane arată lipsa celor mai elementare reguli de politețe la nivelul populației. Politețea, manierele și civilizația sunt baza oricărui tip de relații, a alianțelor și a deschiderii ușilor închise.
  5. Muncă independentă – în școlile publice, profesorul trebuie să umple 80-90% din timpul elevilor. În școlile private, acest procent e inversat. Copiii sunt așteptați să facă aproape toată treaba și să poată colabora cu ceilalți elevi pentru asta.
  6. Sport – Mișcările fizice energice nu sunt facultative, acestea oferă un anumit tip de grație practicantului. De aici vin puterea, prestanța și capacitatea de a nu ceda ușor în fața durerii fizice.
  7. Teoria accesului la orice persoană sau locație – Copilul trebuie învățat că poate întâlni orice persoană publică și poate intra în orice loc, dacă s-a informat despre procesul de accesare. Copilul poate primi teme, de exemplu: aranjarea unei întâlniri private cu un senator local, pentru a-i adresa o întrebare.
  8. Responsabilitate, o parte esențială a oricărei curicule – foarte mulți doresc să fie lideri, dar nu au responsabilitatea necesară. Copilul trebuie educat să fie responsabil pentru actele sale și să facă de fiecare dată mai mult decât i s-a cerut sau ar fi trebuit.
  9. Un cod personal de standarde în producție, comportament și morală;
  10. Artele frumoase – o familiarizare a copilului cu artele este necesară deoarece, pe lângă religie, artele sunt modalitatea oamenilor de a înțelege latura spirituală, holistică a naturii noastre.
  11. Desenputerea de a observa și a nota ceea ce s-a observat. Creierul nostru nu e stimulat de notițe liniare, alcătuite din litere, cuvinte și fraze. Răspunde cel mai bine la notițe viu colorate, cu imagini, cu legături între imagini. Un copil bun desenator va lua notițe cu o acuratețe mai mare. Va avea apoi posibilitatea să-și amintească ușor ideile prezentate. Elitele engleze spuneau că dacă nu ești capabil să desenezi ce vezi, înseamnă că nu ai văzut nimic de fapt.
  12. Abilitatea de a înfrunta orice fel de provocare – pentru a provoca un copil, trebuie să-l cunoști foarte bine, să știi ce rețineri are, ce slăbiciuni, dacă găsește anumite treburi ca fiind dificile. Această „materie” e foarte benefică pentru relația părinte copil.
  13. Obiceiul de a fi rezervat în a trage concluzii – consultarea mai multor surse înainte de a formula o opinie.
  14. O continuă punere în discuție a propriilor idei – copilul trebuie să înțeleagă că după ce și-a formulat propriile judecăți, idei și concepte, trebuie să le testeze constant valabilitatea în timp.

Iată câteva abordări aproape total neglijate de școlile obișnuite. Populația nu are nevoie de aceste cunoștințe. Dacă le-ar avea, ar fi greu de condus. Aproape toți cei care au ajuns de jos în rândul elitelor prin mișcări antreprenoriale dibace, au părăsit școala la un moment dat, sau au avut rezultate mediocre în școală: (Bill Gates, Thomas Edison, Richard Branson, Michael Dell, Steve Jobs, Henry Ford, Walt Disney, Andrew Carnegie).

Acest articol nu este doar pentru părinți. Nu doar copiii trebuie să studieze materiile de mai sus, ci și adulții care nu le-au studiat până acum.  Mulți dintre noi am rămas niște copii iresponsabili și nepoliticoși, indiferent cât de experți suntem în meseria noastră. Poate de aceea am rămas simpli executanți, simple rotițe, cu o libertate de mișcare redusă. Situația aceasta nu este nocivă doar pentru individ, din ea rezultând nemulțumirea cronică. Este nocivă pentru noi ca specie.

shutterstock_110016500



7 răspunsuri la “Ce ar trebui să învețe copiii la școală”

  1. Alexandru spune:

    Salutare! In primul rand, vreau sa iti spun ca te apreciez foarte mult pentru curajul si puterea de a face schimbari in viata ta (schimbari in bine!)
    O sa spun si eu cateva opinii personale (si o sa incerc sa le si argumentez): Dupa parerea mea, in scoli, in zilele noastre, ar trebui sa se predea, ca si materii obligatorii (asta nu inseamna ca trebuie sa excelezi la toate), bunele maniere, limba romana (pentru a invata sa scriem si sa citim), educatie fizica (la greu, obligatoriu pentru toata lumea, imposibil sa nu gasesti un sport care sa placa fiecaruia), artele (de orice fel, muzica, sculptura, desen, etc. – si aici sunt de parere ca orice copil are inclinatie catre o arta), plus o materie care sa includa geografia, biologia, chimia, matematica si fizica la un loc (pentru ca ele sunt in stransa legatura). As mai adauga o materie care sa includa sistemul economic al nostru, cat si in comparatie cu cel al altor tari. In rest, nimic nu ar trebui sa fie obligatoriu (asta nu inseamna ca nu mai exista materii, dar sa fie optionale). Mai mult decat atat, nu trebuie date teme pentru acasa, mai ales la toate materiile, pentru ca fiecare copil inclina catre un anumit domeniu, astfel ca, el va aprofunda materia preferata singur, fara a fi obligat. Ideea de competitie este inoculata de mic in randul nostru (ceea ce este un lucru foarte nociv, pentru ca ne face sa ne uram intre noi; la fel se intampla si in sistemul politic, sunt create mai multe partide, pentru ca noi sa ne urat intre noi – chiar si atunci cand suntem adulti) si ne distruge puterea de a fi creativi, de a fi impreuna (pentru ca impreuna putem fi puternici si periculosi pentru sistem), focusandu-ne pe ideea de a fi mai bun decat celalalt, nu de a fi bun doar pentru ca poti (sau nu!). Eu am avut rezultate bune la invatatura (chiar am fost printre primii in clasa, si in generala si in liceu), dar asta nu m-a ajutat prea mult (sau chiar deloc), eram chiar stresat de notele pe care la luam, sa nu cumva sa imi scada nivel de „cultura”, nu mai conta ce invatam. Acum am inceput sa imi dau seama ca nu e chiar asa. Copiii din ziua de azi sunt si mai stresati din cauza scolii, a lectiilor si a pretentiilor parintilor de a avea numai rezultate bune. Le este frica sa isi spuna punctul de vedere, le este frica sa dea un raspuns, le este frica sa greseasca, le este frica sa ia note mici la scoala. Iar copiii sunt blocati mental, emotional, relational. Eu lucrez in domeniul muzical, predau canto si am copii care vin sa invete sa cante nu doar din placere, ci si pentru ca pe unii ii trimit parintii sa isi ocupe timpul, sau pentru a fi mai buni decat altii, pentru a castiga nu stiu ce concurs, pentru a deveni vedeta la televizor, prea putin pentru placerea de a canta… Am lucrat si in invatamant si am vazut cum sta treaba si din perspectiva profesorului din sistemul de stat. Mai mult decat atat, parintii mei sunt invatatori, iar sora mea este profesoara de romana, deci, sunt in sistem. 🙂 Dar, pe zi ce trece, imi dau seama din ce in ce mai mult, ca invatamantul este mai mult o limitare decat o deschidere catre cunoastere.
    Nu stiu daca m-am facut inteles. Niciodata nu m-am priceput la discursuri (probabil tot din cauza copilariei, unde am avut unele bariere in a fi lasat sa ma exprim), dar vad ca sunt din ce in ce mai multe persoane care impartasesc multe dintre ideile mele. Repet, ceea ce am scris aici este parerea mea personala.
    Toate cele bune va urez!

  2. CriZzty spune:

    Articol bun și interesant. Eu am stat o perioadă foarte scurtă, de aprox. 4 luni in Quebec. Școlile lor erau de două tipuri:
    a. de stat, unde nu prea se făcea carte, elevii în pauze erau lăsați să facă ce vor pe la toalete (fumat iarbă, initiere în sex începând de la 11-12 ani, indiferent de sex pentru a vedea încă de pe atunci ce orientări sexuale au, lucruri pe acre profesorii le auzeau și știau). Școlile publice la nivelul clasei a 7-a sau a 8-a se divizau în școli teoretice și școli tehice. Unii de pe la școlile tehnice ieseau la 16 ani (vârsta de la care se puteau angaja) semianalfabeți și multi nu mai terminau școala deoarece aveau probleme cu drogurile și ajungeau in școli corecționale unde puteau învăța acolo o meserie (tâmpalr, tăietor de pomi, boscheți prin parcuri, șofer).
    b. școli elitiste de obicei ale bisericii catolice (Ecole des Ursulines unde erau acceptate doare fete, e un exeplu) sat si alte școli (de băieți, mixte)unde era impusă o ținută sobră, se făcea carte, aveau dotări, elevii când absolveau o școală de maniera aceasta erau buni într-un sport, arte (desen, muzică- știau să cânte la pian, chitară). În școlile elitiste erai acceptat dacă proveneai dintr-o familie înstărită (magistrat, om de afaceri, copii emigranților nu aveau acces decât probabil dacă părinții lor erau bogați. Elevii acestor școli păreau tăntălăi la prima vedere, dar erau mereu gânditori, studiau foarte mult acasă, aveau multe teme de făcut, lucrau până la ora 22:00 la matematică, fizică, chimie, rar aveau timp de distracție. Din aceste școli ieșeau elitele lor (afaceriști, politicien care preluau frâiele afacerii părinților lor. Cei din afară nu se prea puteau infiltra în conducerea societății.
    Am observat copii unor școli elitiste și mi s-au părut că le lipsește căldura sufletească, cu toate că studiau mult mai bine artele frumoase. Ei erau încă de copii învățați cum să facă bani ușor și legal.

  3. FLOAREA spune:

    Multumesc!Apreciez articolul !As mentiona faptul ca eu consider ca omenirea ,aflata in fata celei mai mari alegeri (extinctia sau saltul cuantic,schimbarea radicala a paradigmei )nu mai are de ce sa refaca in invatamint parcursul scolilor elitelor(a se vedea unde ne-au condus aceste elite ).Desigur,nu trebuie sa aruncam totul la gunoi cum am facut pina acum !Putem pastra cite ceva !Pe scurt,eu as insista pe autoeducatia adultilor (parinti,medici,educatori la toate nivelele,conducatori si mai ales cei care detin controlul mijloacelor media ).COPIII SINT OGLINDA NOASTRA,A TUTUROR !Sa nu spuneti ca nu avem acces la informatie !Dar avem nevoie sa ne dezvoltam discernamintul si sa sustinem cu CURAJ ceea ce simtim ca este spre binele intregii specii si a planetei sustinatoare .Urmariti copiii de pina la 3 ani(care nu au fost inca pervertiti prin greselile parintilor)si o sa constatati uimiti ca stiu de ce au venit aici si ce au de facut.Si pentru ca stam bine cu teoria noi romanii dar practica ne omoara cred ca o solutie ar fi educatia in grupuri mici, in particular ,cu implicarea consistenta a parintilor(nu doar financiar ca pina acum ci fizic,emotional si moral).Nu am pretentia ca inteleg totul dar pentru ca lucrez in sistemul de sanatate(la fel de bolnav ca si cel de invatamint si ca tot ce inseamna sistem actual )v-as ruga sa reflectati la faptul ca sint din ce in ce mai multi copii(SI ADULTI!)bolnavi de cancer,dibet,dislipidemii,DEPRESIE(LIPSA POFTEI DE VIATA !),autism,etc.,BOLI CARE IN COPILARIA MEA NU EXISTAU(rar leucemie ).De unde vine diferenta ?COPIII ALTOR GENERATII PETRECEAU MULT TIMP IN MIJLOCUL NATURII(O SCOALA DESCHISA TUTUROR,GRATUITA,CARE NU ITI DA TEME SI DE LA CARE INVETI DE VOIE,CARE NU UNIFORMIZEAZA,CARE LASA SA SE DEZVOLTE DARURILE CU CARE CREATORUL A IMPODOBIT FIECARE FIINTA).ACUM ,DACA NU ESTI AS LA MATEMATICA SI INFORMATICA ESTI PROST,MARGINALIZAT SI NU ITI GASESTI SERVICIU.Nu vreau sa plictisesc iar daca am facut-o deja va rog sa ma iertati!

  4. Dumnezeiesc spune:

    Scolile din Ro sunt forte bune.
    Vina Se Afla de partea copiilor.
    Ei trebuie batuti zilnic.
    Cine stie,stie.

    Religia manipulaza.

  5. Razvan spune:

    De studiat si Michel Foucault:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Discipline_and_Punish

    Cat despre Bill Gates, de citit asta:
    http://philip.greenspun.com/bg/

    si de vazut asta:
    http://www.imdb.com/title/tt0168122/

    Iar despre Edison:
    http://www.historicmysteries.com/did-thomas-edison-steal-inventions/

    E posibil ca ai incalcat, fara sa vrei, preceptul 13. 🙂

  6. Teodor spune:

    Foarte bun articolul și la obiect. Se pretează perfect zilelor noastre zbuciumate, în care se văd rezultatele învățământului. Scolile crează MASE de oameni. Atât.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +