Cyfer : Color : Cuprins

Metode de slăbit – boxeri, culturiști, gimnaști și oameni obișnuiți

Multe sporturi implică o anumită greutate pentru ca atletul să concureze în parametri optimi. Sportivii experimentați au propriile metode de a se menține și de a reveni la o anumită greutate. Multe dintre aceste metode sunt nenaturale și pot avea efecte negative asupra organismului în timp, dar acestea sunt regulile jocului, regulile competiției. Să fii sportiv de performanță este dificil, pentru că trebuie să câștigi. Ar fi stupid ca oamenii obișnuiți să copieze aceste metode radicale de slăbire, pentru că ei nu au nicio presiune de a fi sub o anumită greutate pe cântar și nici să atingă această greutate într-un timp fix. Cu toate acestea, multe dintre dietele de slăbit care circulă acum în mainstream, exact asta fac.

Box

Poate cea mai dificilă situație privind greutatea sportivului apare în cazul boxerilor. Aceștia trebuie să aibă o anumită greutate pentru a „face categoria”. Dacă luăm exemplul Lucian Bute. Acesta concurează la categoria supermijlocie, adică sub 76,2 kg. Te poți gândi că dacă-l întâlnești pe Lucian Bute pe stradă și îl inviți pe cântar, acesta arată 76,2. Nu. Probabil are 86-87kg. Bun, poate dacă în ziua meciului îl pui pe cântar, atunci are 76,2 kg. Nope. Atunci probabil are vreo 83 kg.

Greutatea categoriei trebuie atinsă cu o zi înainte de meci, în „ziua cântarului”. Un boxer are de obicei mai mult decât aceste kilograme necesare intrării în competiție și cu o săptămână înainte de meci se înhamă la un proces nemilos de pierdere de greutate. Acest proces implică în primul rând deshidratarea (drastică limitare a fluidelor, transpirare prin alergare viguroasă, mers pe bicicletă, saună), limitarea carbohidraților (aproximativ 50g pe zi) și a caloriilor.

Limitarea caloriilor pe termen scurt nu e periculoasă, dar pe termen lung poate da peste cap metabolismul. Deshidratarea poate avea implicații majore chiar pe termen scurt, unele organe pot ceda. Greutatea necesară în ziua meciului este atinsă cu mari sacrificii, iar apoi urmează partea a doua. Boxerul are 24 de ore până la meci pentru a se reface. Dacă ar concura în această stare, ar fi victimă sigură, pentru că un astfel de grad de deshidratare și slăbire înseamnă că aproape nimic nu mai poate funcționa cum trebuie în organism.

În cele 24 de ore rămase, minus cele 8 de somn, boxerul trebuie să se hidrateze și să mănânce cât mai mult posibil. În această recuperare va sta de fapt și forța sa în ziua meciului.

Culturiști

Culturiștii au o metodă similară de a slăbi, dar poate nu atât de dură cum e cea a boxerilor, iar ei nici nu sunt apoi nevoiți să pună foarte repede totul la loc, deși aceasta se poate întâmpla într-un festin de după concurs/ședința foto. Culturiștii au două faze: bulk și cut. În bulking, ideea e să pui cât mai multă masă musculară. În acest proces se pune și multă grăsime, acesta fiind considerat un rău necesar. În faza de cuting, este abordată pentru o săptămână o dietă slabă în carbohidrați și sodiu, pentru a reduce grăsimea, dar a păstra musculatura. Înainte de zilele concursului, cantitatea de carbohidrați este crescută treptat, pentru ca mușchii să se umfle atât cât e necesar. Urmează concursul sau ședința foto, singura zi în care corpul unui culturist arată așa cum arată în poze, după care procesul de bulk/cut este reluat de la început.

Gimnaști

Menționez gimnaștii, pentru că verișoara mea a fost gimnastă și am informații directe despre cum sunt păstrate gimnastele la o greutate foarte mică. Îmi povestea că dieta este drastic sub calorică, bogată în proteine iar apa era extrem de limitată. Nu aveau voie să bea apă. Le era atât de sete, încât beau apă pe ascuns din rezervorul de la WC.

Trebuie să menționez că nu mă pricep atât de bine la sporturile de mai sus, deci cifrele mele sunt aproximative. Ele pot varia de la un sportiv la altul, sau în funcție de categorie, însă ideea de bază este aceeași.

Oameni obișnuiți

Oamenii obișnuiți nu au nicio presiune, alta decât cea socială și în cele din urmă mentală pentru a slăbi. Așadar, nu au de ce să se chinuie ca un sportiv de performanță pentru a ajunge la greutatea optimă pentru corpul lor. Din păcate, de multe ori aceste metode sunt aplicate. Ele nu pot fi susținute pe termen lung, cel care încearcă ajunge și în partea opusă, în care pune rapid la loc tot ce a dat jos în săptămâni de abstinență. Observ cum oamenii încearcă dieta low-carb, încearcă să se deshidrateze, încearcă să reducă drastic caloriile… Sunt măsuri disperate, care nu duc la nimic bun. Mai mult, au repercusiuni negative asupra sănătății și metabolismului organismului.

Metode de slăbit pentru oamenii de obișnuiți

O metodă lentă, dar inteligentă, pentru a slăbi e următoarea. Dimineața bea 1L de apă. Cântărește-te, apoi practică sportul preferat timp de o oră. Poate fi orice: alergare, ciclism, basket, ridicări de greutăți sau chiar plimbare. Ideea de bază: să fie ușor, lejer, tempo de conversație. E bine să consumi apă și în timpul exercițiilor. După sesiune, cântărește-te din nou și bea atâta apă, câtă greutate ai pierdut. Estimează cam câte calorii ai ars în timpul sesiunii și consumă măcar jumătate din acestea din fructe. Exemplu: dacă ai ars 1000 de calorii, trebuie să consumi vreo 6 banane. Mănâncă ceea ce tu consideri normal la prânz, dar să fie cu grăsimi cât mai puține, în special din cele rele.  Dacă se poate fără grăsimi, și bogat în carbohidrați (tot fructe, sau cartofi, orez, paste, etc) ar fi perfect. Seara este momentul în care poți să-ți pui voința de a slăbi la încercare și să limitezi cina la o salată. Atenție la dressing. Se pot face dressinguri excelente la blender, fără ulei. Doar o lingură de ulei poate avea atâtea calorii cât toată salata.

Prin această metodă, sunt urmărite următoarele:

Mie mi se pare că această metodă este extrem de plăcută. Cel care o încearcă își poate păstra nivelul de activitate la normal. Corpul nu este stresat, iar singurul moment în care voința/mentalul intră în joc este la cină.

sursă foto: https://www.facebook.com/ggradinaru?fref=ts

10416707_675240159198271_1545892364_n

 



16 răspunsuri la “Metode de slăbit – boxeri, culturiști, gimnaști și oameni obișnuiți”

  1. Beatrice spune:

    Calin, poate e putin pe langa subiect, dar as vrea sa te intreb ce parere ai despre pastilele de slabit de pe site-ul http://www.tomato.com.ro . Le-ai recomanda sportivilor?

  2. Marius spune:

    Călin,ce nu ai înțeles tu: majoritatea vor sa le spui/dai, mura’n gura, după care, sa vii și să le spui ca știi tu că așa e cel mai bine, după care ei sa vina și sa îți dea în cap, ca din cauza TA nu a mers bine, sau au pățit ceva. Ei vor să scuipe și să înjure.
    Frumos și acest articol!

  3. Dan spune:

    Salut.sucul de pepene rosu ( obtinut fie la blender , fie la storcator ) e o idee buna intr-o tura montana ? adica sa fac vreo 2-3 litri , pe langa apa de care mai am nevoie oricum .
    in afara de curmale, stafide, banane ce mai recomanzi intr-o tura din asta obisnuita?( adica nu contra cronometru, nu in alergare, etc ) ..dar totusi un traseu de o zi , 12-13 ore de mers..
    mersi

    • Calin Cyfer spune:

      Cele mai concentrate sunt curmalele și stafidele, deci ele sunt cele mai recomandate, dacă urmărești greutate mică și multe calorii. Dacă vrei să treci peste această paritate calorii/kg, intri în domeniul gelurilor și al zahărului. Dacă nu ai nevoie de ceva așa concentrat, sau vrei să cari mai mult pentru exercițiu, poți să încerci alte fructe, dar trebuie să fie mai tari, că altfel se fac praf în rucsac: de exemplu mere, pere, ananas, pepene galben/roșu. Bananele nu merg, pentru că atunci când sunt coapte, sunt moi și se fac praf în rucsac. Dacă le mănânci verzi, nu-și ating scopul pentru că sunt greu de digerat. Merge și pepene blenduit. 3L ar fi vreo 900 de calorii, deci foarte puțin pentru o tură de 12-13 ore, chiar dacă mergi lejer. Ai mai putea să încerci și cu grăsimi, dacă se digeră bine pentru tine. De exemplu ulei de cocos sau alune de pădure/migdale, hidratate cu o seară înainte. La un regim mic de efort, grăsimile acoperă o mare parte din necesarul energetic.

      • Dan spune:

        salut.
        as vrea sa investesc intr-un echipament de munte mai profi sa zicem .pt muntii nostri ( fagaras,piatra craiului,retezat, etc ) si NU in sezonul de iarna …
        poti sa mi recomanzi ceva site/magazin/firma cu produse bune?
        concret am fost la Hervis ( singurul magazin de doamne ajuta din Sibiu ) …am vazut niste bocanci garmont hero gtx la 500 ron( cica redusi de la 760 ) , geaca /pantaloni mammut la 500 ron ….merita? nu merita? tu ce echipament ai?
        adica m-am saturat ba sa transpir in gecile astea no name, ba sa nu faca fata daca bate vantul tare, etc..
        mersi, o zi faina

  4. Ha ha haa banditule ! 🙂 tare articolul, bravo . Bravo ! Pune si unul cu sportivul acela de performanța si ce mănâncă el, cel cu bob ul si armwrestlingul 🙂 pace

  5. Lucia spune:

    Multumesc pentru articol Calin. Urmaresc cu atentie tot ce postezi. Simplu si pe intelesul oricui, dar destul de fundamentat, chiar daca nu dai detaliile care, asa cum ai mentionat si tu, ar plictisi lumea. Cine vrea sa cunoasca si fundamentarile, poate cauta si singur. O sa adopt majoritatea sfaturilor chiar foarte curind, cind merg intro tabara de vara. Bafta si mai astept postari.

  6. Gino spune:

    Penibil articol :))))))) Doamne ce ineptii a putut scrie, cica sa bei 1 L de apa inainte de sportul preferat , timp de o ora…pai, pe burta goala sa faci sport ?? Lesini naibii in mai putin de 15-20 min de exercitiu intens. Nu se spune nimic de alimentatie, de carbohidrati, de absolut nimic…sunt aruncate niste cuvinte de-amboulea si gata…slabim ! :)))))))
    Daca ai ars 1.000 calorii trebuie s amananci 6 banane….sau ce consideri tu c-ar fi bine ? :)))) Poti manca si 30 de mici, nu ? :))))
    Oo doamne, mare e gradona lui d-zeu cand vine vorba de ati face , chipurile, o imagine de atotstiutor in ale slabitului.
    PRAF IS PULBERE articolul. ZERO BARAT :))))

    • Calin Cyfer spune:

      Eu așa fac întotdeauna alergarea. O oră dimineața pe stomacul gol. N-am leșinat până acum. :))
      Nu pot într-un articol să dau toate detaliile tehnice, care ar plictisi pe multă lume. Vezi că sunt o grămadă de articole pe acest blog în care am tot întors pe toate fețele partea tehnică. Dar cum se pare că citești în diagonală, cu idei preconcepute, degeaba le citești.
      Am spus că după sesiunea de sport consumi jumătate din caloriile arse DIN FRUCTE. Am dat exemplu 6 banane, sau poți să consumi alte FRUCTE. Ce legătură au micii?
      Baftă 🙂

    • Diana spune:

      Foarte frumos. Mie mi se pare ca articolul surprinde tot ce ai nevoie daca au un basic despre alimentatie: spune si de carbohidrati ca sunt recomandati la pranz in special, se specifica si fara exces de grasimi. Conceptul cu apa pe stomacul gol apare in multe surse. Faptul ca specifica sa se manance fructe dupa sport – echivalentul caloriilor arse – consolideaza inca o data importanta micului dejun din fructe (sursa de energie si zaharuri). Bananele erau doar un exemplu – tu poti manca si mere, portocale, caise sau altceva. Micii nu intra la capitolul fructe (poate doar daca mergem pe zicala „Cea mai buna leguma este porcul.”)
      De azi incep si eu asa. Am citit cam tarziu treaba cu apa si sportul, partea asta o pun de maine in aplicare.
      Pentru mine a fost foare util articolul.

      • Rux spune:

        Wow, oare cand o sa renuntam la ochelarii de cal si sa ii mai ascultam si pe cei care ne urmaresc binele si urmaresc si studiile cele mai recente in care se specifica toate motivele pentru care consumul de grasimi este benefic? Cum naiba sa mai crezi ca sunt nesantoase grasimile cand de ani de zile acest mit a fost demontat. Si bafta la mancat fructe dimineata… si la 15 minute dupa ele, probabil niste biscuiti „cu cereale” si asa mai departe, pentru ca niste simple carbs nu iti vor oferi senzatia de satietate, chiar si cu doza lor de fibre… of…

        • Calin Cyfer spune:

          Ăsta tre să fie cel mai în diagonală citit articol al meu :)))
          Unde scrie în articol că grăsimile sunt nesănătoase?
          Asta cu studiile am discutat-o în articolul
          http://www.cyfer.ro/blog/2014/06/30/nu-sunt-nutritionist-nimeni-nu-e/
          Tu vii cu un studiu care spune că grăsimea x e sănătoasă. Eu vin cu un studiu care spune că high carb, low fat este cea mai sănătoasă abordare. N-ajungem nicăieri așa. N-a fost demontat nimic în nutriție, din cauza asta avem și discuțiile astea, iar lumea e în continuare supraponderală și bolnavă.

  7. George spune:

    bun articol Calin ! si util pentru toti oamenii care nu sunt sportivi de performanta si vor sa obtina rezultate bune in ce priveste greutatea pe termen lung.
    la paragraful cu oamenii obisnuiti si la primul bullet din ai scris oprima in loc de optima 😉
    asta ca sa pastrezi perfectiunea la toate nivelurile 😉

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +