Cyfer : Color : Cuprins

Metode de slăbit – boxeri, culturiști, gimnaști și oameni obișnuiți

Multe sporturi implică o anumită greutate pentru ca atletul să concureze în parametri optimi. Sportivii experimentați au propriile metode de a se menține și de a reveni la o anumită greutate. Multe dintre aceste metode sunt nenaturale și pot avea efecte negative asupra organismului în timp, dar acestea sunt regulile jocului, regulile competiției. Să fii sportiv de performanță este dificil, pentru că trebuie să câștigi. Ar fi stupid ca oamenii obișnuiți să copieze aceste metode radicale de slăbire, pentru că ei nu au nicio presiune de a fi sub o anumită greutate pe cântar și nici să atingă această greutate într-un timp fix. Cu toate acestea, multe dintre dietele de slăbit care circulă acum în mainstream, exact asta fac.

Box

Poate cea mai dificilă situație privind greutatea sportivului apare în cazul boxerilor. Aceștia trebuie să aibă o anumită greutate pentru a „face categoria”. Dacă luăm exemplul Lucian Bute. Acesta concurează la categoria supermijlocie, adică sub 76,2 kg. Te poți gândi că dacă-l întâlnești pe Lucian Bute pe stradă și îl inviți pe cântar, acesta arată 76,2. Nu. Probabil are 86-87kg. Bun, poate dacă în ziua meciului îl pui pe cântar, atunci are 76,2 kg. Nope. Atunci probabil are vreo 83 kg.

Greutatea categoriei trebuie atinsă cu o zi înainte de meci, în „ziua cântarului”. Un boxer are de obicei mai mult decât aceste kilograme necesare intrării în competiție și cu o săptămână înainte de meci se înhamă la un proces nemilos de pierdere de greutate. Acest proces implică în primul rând deshidratarea (drastică limitare a fluidelor, transpirare prin alergare viguroasă, mers pe bicicletă, saună), limitarea carbohidraților (aproximativ 50g pe zi) și a caloriilor.

Limitarea caloriilor pe termen scurt nu e periculoasă, dar pe termen lung poate da peste cap metabolismul. Deshidratarea poate avea implicații majore chiar pe termen scurt, unele organe pot ceda. Greutatea necesară în ziua meciului este atinsă cu mari sacrificii, iar apoi urmează partea a doua. Boxerul are 24 de ore până la meci pentru a se reface. Dacă ar concura în această stare, ar fi victimă sigură, pentru că un astfel de grad de deshidratare și slăbire înseamnă că aproape nimic nu mai poate funcționa cum trebuie în organism.

În cele 24 de ore rămase, minus cele 8 de somn, boxerul trebuie să se hidrateze și să mănânce cât mai mult posibil. În această recuperare va sta de fapt și forța sa în ziua meciului.

Culturiști

Culturiștii au o metodă similară de a slăbi, dar poate nu atât de dură cum e cea a boxerilor, iar ei nici nu sunt apoi nevoiți să pună foarte repede totul la loc, deși aceasta se poate întâmpla într-un festin de după concurs/ședința foto. Culturiștii au două faze: bulk și cut. În bulking, ideea e să pui cât mai multă masă musculară. În acest proces se pune și multă grăsime, acesta fiind considerat un rău necesar. În faza de cuting, este abordată pentru o săptămână o dietă slabă în carbohidrați și sodiu, pentru a reduce grăsimea, dar a păstra musculatura. Înainte de zilele concursului, cantitatea de carbohidrați este crescută treptat, pentru ca mușchii să se umfle atât cât e necesar. Urmează concursul sau ședința foto, singura zi în care corpul unui culturist arată așa cum arată în poze, după care procesul de bulk/cut este reluat de la început.

Gimnaști

Menționez gimnaștii, pentru că verișoara mea a fost gimnastă și am informații directe despre cum sunt păstrate gimnastele la o greutate foarte mică. Îmi povestea că dieta este drastic sub calorică, bogată în proteine iar apa era extrem de limitată. Nu aveau voie să bea apă. Le era atât de sete, încât beau apă pe ascuns din rezervorul de la WC.

Trebuie să menționez că nu mă pricep atât de bine la sporturile de mai sus, deci cifrele mele sunt aproximative. Ele pot varia de la un sportiv la altul, sau în funcție de categorie, însă ideea de bază este aceeași.

Oameni obișnuiți

Oamenii obișnuiți nu au nicio presiune, alta decât cea socială și în cele din urmă mentală pentru a slăbi. Așadar, nu au de ce să se chinuie ca un sportiv de performanță pentru a ajunge la greutatea optimă pentru corpul lor. Din păcate, de multe ori aceste metode sunt aplicate. Ele nu pot fi susținute pe termen lung, cel care încearcă ajunge și în partea opusă, în care pune rapid la loc tot ce a dat jos în săptămâni de abstinență. Observ cum oamenii încearcă dieta low-carb, încearcă să se deshidrateze, încearcă să reducă drastic caloriile… Sunt măsuri disperate, care nu duc la nimic bun. Mai mult, au repercusiuni negative asupra sănătății și metabolismului organismului.

Metode de slăbit pentru oamenii de obișnuiți

O metodă lentă, dar inteligentă, pentru a slăbi e următoarea. Dimineața bea 1L de apă. Cântărește-te, apoi practică sportul preferat timp de o oră. Poate fi orice: alergare, ciclism, basket, ridicări de greutăți sau chiar plimbare. Ideea de bază: să fie ușor, lejer, tempo de conversație. E bine să consumi apă și în timpul exercițiilor. După sesiune, cântărește-te din nou și bea atâta apă, câtă greutate ai pierdut. Estimează cam câte calorii ai ars în timpul sesiunii și consumă măcar jumătate din acestea din fructe. Exemplu: dacă ai ars 1000 de calorii, trebuie să consumi vreo 6 banane. Mănâncă ceea ce tu consideri normal la prânz, dar să fie cu grăsimi cât mai puține, în special din cele rele.  Dacă se poate fără grăsimi, și bogat în carbohidrați (tot fructe, sau cartofi, orez, paste, etc) ar fi perfect. Seara este momentul în care poți să-ți pui voința de a slăbi la încercare și să limitezi cina la o salată. Atenție la dressing. Se pot face dressinguri excelente la blender, fără ulei. Doar o lingură de ulei poate avea atâtea calorii cât toată salata.

Prin această metodă, sunt urmărite următoarele:

Mie mi se pare că această metodă este extrem de plăcută. Cel care o încearcă își poate păstra nivelul de activitate la normal. Corpul nu este stresat, iar singurul moment în care voința/mentalul intră în joc este la cină.

sursă foto: https://www.facebook.com/ggradinaru?fref=ts

10416707_675240159198271_1545892364_n

 



Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +