Cyfer : Color : Cuprins

Primata low carb și hidratarea

Să facem cunoștință cu cimpanzeul, ruda noastră mai îndepărtată, dar relativ apropiată. Omul împarte cu cimpanzeul 99,4% din materialul genetic. Suntem aproape aceeași specie. Nu trebuie să fii om de știință să vezi asemănările, atunci când privești un cimpanzeu, față în față.

VlAN9

Dieta cimpanzeului e compusă din următoarele:

Toate sunt bineînțeles consumate crude. Procentajul de grăsime din corpul unui cimpanzeu este de 1-2% și e de 5 ori mai puternic decât un om.

Dieta standard a omului e compusă din:

Aproape toate consumate gătite la foc. Procentajul de grăsime obișnuit al unui bărbat este de 20-21%, iar pentru femei 25-35%. Sportivii de elită (ex: gimnaști, alergători de maraton) pot ajunge la 2-3% procentaj de grăsime.

Că actualul nostru stil alimentar standard lucrează nu pentru noi ci împotriva noastră și umple spitalele, ne face să fim bolnavi și supraponderali, nu mai e demult o surpriză pentru nimeni. Din această cauză apar și foarte multe diete alternative, care încearcă să amelioreze situația. Dintre acestea, cea mai ridicolă mi se pare dieta low carb.

Calea low carb

Logica dietelor low carb, se bazează pe următorul amănunt: carbohidrații cresc insulina. Insulina este un hormon care semnalează organismului să înceapă depunerea de grăsime. Deci, nu mai mâncăm carbohidrați, pancreasul nu mai produce insulină, nu mai depunem grăsime ci dimpotrivă, o ardem. Slăbim și ne simțim bine.

Este un caz clasic de minte îngustă, în care nu mai poți vedea pădurea de copaci. O asemenea dietă este compusă în majoritate din produse animale, cu puține legume, pentru a nu ridica nivelul carbohidraților peste o anumită valoare (50g/zi, 100g/zi, etc). Cum se poate gândi cineva, că într-un așa scurt timp, primata homo sapiens, a putut evolua într-un așa fel, încât să aibă o dietă radical opusă de cea a verișoarelor primate. Cimpanzeul o fi omnivor, dar urangutanii și gorilele sunt aproape total vegani.

Câinele și lupul, împart un asemănător 98-99% din materialul genetic. Lupul e un animal carnivor. Câinele la fel, doar că în timp, s-a obișnuit să mănânce o cantitate mică de alte produse, în special cele procesate, din dieta umană. Câinele nu a devenit ierbivor, ci doar tolerează anumite mâncăruri, mai bine decât ar putea să o facă lupul.

În mod similar, omul a trebuit să se adapteze, odată ce a ieșit din pădurile tropicale, la alte soluții alimentare. A trebuit să înlocuiască fructele cu grânele, care erau mai sigure și mai ușor de stocat. Pentru a le digera mai bine, a dezvoltat o enzimă plasmatică numită amilază, care are rolul de a scinda legăturile amidonului, prezent în grâne. A început să consume mai multă carne, mai ușor digerabilă după gătirea la foc. Mai de curând, a trecut la produse lactate și mâncare procesată.

Toate aceste schimbări au fost făcute din nevoia de a supraviețui. Asta nu înseamnă că ne-am pierdut vreodată capacitatea de a mânca dieta noastră ancestrală, compusă în special din fructe și verdețuri crude. Acum în secolul XXI, când transportul este foarte bine pus la punct. Ne putem permite să o abordăm din nou. Avem chiar în zonele temperate, fructe și legume pe tot parcursul anului, iar acestea ar trebui să fie prima alegere, iar celelalte mâncăruri doar o opțiune de avarie, atunci când nu găsim alimentul de bază.

Dacă ne vom hrăni așa, vom fi la fel de puternici și ripped (procentaj mic de grăsime) ca niște cimpanzei. Nu trebuie să încercăm diete contra intuitive, cum e cea low carb, ca să slăbim.

Apa

Dacă mănânci fără foc, în natură, majoritatea alimentelor pe care le consumi sunt bogate în apă. Fructele și legumele au 80-95% apă. Dacă vrei să omori animale pentru a le consuma, ele au 70-80% apă. Dacă prinzi o vacă/capră/oaie și o mulgi pentru lapte, ai 90% apă. Singurele alimente mai sărace în apă sunt nucile și semințele, dar acestea sunt foarte greu de procurat și greu de desfăcut. N-ai putea să mănânci prea multe.

Dieta standard umană coboară mult sub 80-90% apă din dieta raw, multe dintre alimente fiind sărace în apă: pâine 34%, chipsuri 3%, uleiuri 0%. Prin urmare și nivelul de hidratare al unui om obișnuit este sub ceea ce ar trebui să fie, de aici apărând și probleme de sănătate și lipsa de vigoare. Atunci când corpul e deshidratat, sângele devine vâscos, iar transportul nutrimentelor către celule este drastic îngreunat.

Procentajul de apă din corpul unui bebeluș este de 78%. Acesta scade pe parcurs, iar un adult ajunge să aibă 65%. Cum țesutul adipos conține doar 10% apă, un procent mai mare de grăsime înseamnă și un proces mai mic de apă în organism. Cred că pentru o funcționare optimă a organismului, trebuie să ne păstrăm un procentaj de apă apropiat de cel al unui bebeluș, iar aceasta se poate obține prin maximizarea alimentelor crude consumate și prin coborârea nivelului de grăsime corporală către unul sănătos.

Sursa de apă trebuie aleasă inteligent. Fructele și legumele au cea mai bună apă, filtrată de plantă. De ce să iei niște apă îmbuteliată, să o torni peste niște orez pentru a-l hidrata la foc, când poți avea produsul natural gata „gătit” pentru tine de natură? Primatele nu prea beau apă. Cimpanzeii beau din râuri, când e sezonul uscat, sau când e sezonul ud consumă frunze ude de la ploaie. Un om în tranziție de la dieta standard la cea raw trebuie să consume multă apă, dar apoi cantitatea apei îmbuteliate poate fi redusă, cea din fructe/legume fiind aproape suficientă.

Concluzii

Cei care cred în genetică și asemănarea noastră cu celelalte primate, ar trebui să crească vertiginos cantitatea de fructe și legume crude consumată. Fructele pot înlocui grânele, cartofii, pastele, orezul și dulciurile procesate. Ar trebui să reducă drastic produsele animale. Dacă ne luăm după cele maxim 5% din dieta cimpanzeului, ar însemna ca într-o zi în care consumăm 3kg de mâncare, doar 150 grame ar trebui să fie de la animale, aici incluzând carne/ouă/lactate. Uleiurile și sarea trebuie scoase complet din alimentație.

Glicogenul/carbohidrații/zahărul sunt sursa preferată de energie pentru corpul nostru. Rezervele se termină foarte repede (după aproximativ două ore de exercițiu fizic intens), iar asta se întâmplă pentru că pe parcursul evoluției, am avut tot timpul acces la surse suficiente de carbohidrați. Nu are niciun sens să înfometăm organismul de acest important nutriment, cum se întâmplă pe dieta low carb. Mai mulți carbohidrați înseamnă mai multă vigoare pe timpul zilei, mai multă energie pentru a face ce ne-am propus, pentru a ne tonifia corpul și implicit arde grăsimi.

Pentru tonifiere, recomand alergatul și exercițiile calistenice. Corpul nostru a evoluat pentru mișcare, nu pentru a sta pe loc toată ziua.



22 de răspunsuri la “Primata low carb și hidratarea”

  1. Poti sa ne spui , Cyfer, daca legumele fermentate ce conțin mici viermi albi deasupra ” floarei” , mai sunt încă buni de mâncat ? Va multumesc.

  2. Te rog … Te rog …. Te implor . Tasan tasan ! Geya. Cyfer, dar de ce e aparent ” interzis” sa ingerezi / savurezi carne cu fructe? Ele in final vor fermenta nu? Însuși Maria Sa Ion oncescU mânca fructe cu carne ” ca sa digera mai repede” , caută pe net daca nu ma crezi 🙂 , Lu.

  3. Tare se umfla mândria de Cimpanzeu in tine ca nu mi ai răspuns la cele 2 întrebări . Ca sa pari marinimos si inteligent poate îmi accepti întrebarea sa fie publicată si poate îmi dai si un răspuns . Gratis 🙂 . Deci , Lu, este bine sa mananci legume fermentate , zilnic, Cyfer ?

    • Calin Cyfer spune:

      Dacă vei pune întrebări mai clare, mai la obiect, care să nu necesite o carte întreagă ca răspuns, poate o să răspund. Altfel, las pe altcineva să răspundă. Poate e în stare să formuleze răspunsuri concrete la întrebările tale.
      Este bine să mănânci legume fermentate zilnic, dacă flora ta intestinală este distrusă și ai nevoie de bacteriile din alimentele fermentate pentru a compensa.

  4. Virgil spune:

    O calorie e o calorie ?

  5. Si contează câte calorii mănânci chiar daca faci HIIT sau doar mișcare ?

  6. Bine , bine. Da maimuța aia adică fratele sau tata 🙂 făcea mișcare multa. Si nu numai aia , toate. Multă . Foarte multă mișcare. Deja îmi imaginez ca ele nu au televizor si scări rulante. Adica daca Imi suspend vreo 10 Bari de tractiune in apartament si mănânc câte calorii vreau eu ( mai mult din alea nesănătoase ) e vreo șansa ” sa revin” la fizicul impresionant de alga data ? 🙂

    • Calin Cyfer spune:

      și corpul nostru a evoluat pentru mișcare, nu pentru sedentarism. Soluția nu e să nu te miști și să scazi caloriile, ci invers. Să te miști cât mai mult și să mănânci atât cât trebuie, cu alegeri sănătoase.

  7. Poti sa mi explici rogu te despre calorii in vs calorii out? Indiferent ce, metoda se aplica in toate vremurile?

    • Calin Cyfer spune:

      E foarte greu să te iei după calorii in, calorii out, pentru că nu știi exact câte calorii sunt în alimentele pe care le mănânci. De exemplu, dacă mănânci struguri super dulci, aceștia vor avea mai mult zahăr, respectiv calorii decât niște struguri acri. Degeaba pui în jurnal: 1kg de struguri, pentru că nu vei ști exact câte calorii au fost de fapt. Apoi e greu să cunoști câte calorii arde mai exact corpul tău, atunci când stă, sau atunci când faci sport în diferite grade de efort. Toți suntem diferiți. Totul merge pe estimate și dacă estimezi greșit cu 300 calorii într-o zi la alimente și 300 calorii la consum, ajungi la o eroare de 600 calorii într-o singură zi. Într-un an, poți ajunge la zeci de mii de calorii și kilograme de grăsime calculate eronat. Cel mai bine e să mergi după apetit, atunci când ești sigur că acesta e fizic și nu mental.
      http://www.cyfer.ro/blog/2013/10/13/mecanismele-poftelor-partea-i/

  8. Marius spune:

    Uleiurile se gasesc in natura. Toate plantele, nu doar semintele, contin in diverse proportii: grasime, proteine, carbohidrati.

    • Calin Cyfer spune:

      sigur că da. Dar cam câte plante ar trebui să mănânci pentru 5grame de grăsime pură dintr-un ulei? Dacă vrei din salată, atunci trebuie să consumi 3.5kg. O linguriță de ulei versus 3.5kg 🙂

  9. Dan spune:

    Salut.Cum /unde imi pot masura procentul de grasime din corp?

    • Calin Cyfer spune:

      La sălile de fitness au niște aparate care pot aproxima acest procentaj. Dacă vrei cu acuratețe, trebuie să mergi la institutul sportiv, unde te scufundă în apă și văd ce volum de apă dizloci. Din asta își dau seama câtă grăsime ai. Cel mai bine e să mergi pe comparația în oglindă. Uite-te pe net, sunt niște poze ale unor bărbați cu diverse procentaje de grăsime și te poți compara cu ei, să vezi pe unde ești. Pe undeva la 10% încep să ți se vadă pătrățelele de pe burtă. Ăsta e un indicativ bun că începi să scazi sub 10.

  10. iulia spune:

    sa inteleg ca, daca dieta se compune in cea mai mare parte din fructe, ar trebui sa mancam la fiecare 2-3 ore?

    • Calin Cyfer spune:

      chiar mai frecvent. Mie îmi place să ciugulesc. Adică îmi pregătesc un bol mare dintr-un fruct, din care mănânc pe parcursul a 2-3 ore. Așa fac toate frugivorele. Nu stau să mănânce o tonă de fructe. Culeg câteva, după care se mai mișcă, iar revin la fructe, și tot așa. Carnivorele în schimb mănâncă mese imense și mai rar.

  11. Gogonel22 spune:

    De ce trebuie sa scoatem uleiurile din alimentatie? Majoritatea veganilor recomanda uleiurile virgine…

    • Calin Cyfer spune:

      Uleiurile sunt grăsime pură. Nu ai nevoie de așa ceva și nu le-ai găsi nicicum în natură. Ai găsi doar semințe și nuci, greu de deschis, greu de consumat, care vin la pachet cu fibre. Este stresant pentru organism să fie bombardat cu astfel de grăsimi în cantitate mare. La o dietă bogată în carbohidrați cum e cea vegană, orice grăsime sfârșește invariabil prin a fi depusă, mai ales dacă nu ești super atlet.

  12. Gabriela spune:

    Foarte buna articol si foarte pertinente punctele de vedere.
    Sunt curioasa ce parere ai despre dieta „Raw till 4” unde se pot consuma si carbohidrati gatiti. Am incercat-o pentru cateva luni si pot sa zic ca nu am avut neplaceri. Am avut acelasi nivel de energie, greutate stabila, minte clara, ca atunci cand consum doar hrana cruda. Mersi frumos.

    • Calin Cyfer spune:

      am o părere bună despre raw till 4. Mi se pare bun pentru o tranziție către o dietă full raw. Mental este foarte confortabil să consumăm măcar seara alimente cu care am crescut, cu toate că sunt preparate de data asta altfel, adică fără ulei, cu puțină sare și fără produse animale. Totuși, un corp curat, ar simți imediat diferența între o masă de fructe și una de orez de exemplu. Eu unul simt și nu-mi place să mănânc gătit, decât când nu am alte soluții.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +