Cyfer : Color : Cuprins

Primata low carb și hidratarea

Să facem cunoștință cu cimpanzeul, ruda noastră mai îndepărtată, dar relativ apropiată. Omul împarte cu cimpanzeul 99,4% din materialul genetic. Suntem aproape aceeași specie. Nu trebuie să fii om de știință să vezi asemănările, atunci când privești un cimpanzeu, față în față.

VlAN9

Dieta cimpanzeului e compusă din următoarele:

Toate sunt bineînțeles consumate crude. Procentajul de grăsime din corpul unui cimpanzeu este de 1-2% și e de 5 ori mai puternic decât un om.

Dieta standard a omului e compusă din:

Aproape toate consumate gătite la foc. Procentajul de grăsime obișnuit al unui bărbat este de 20-21%, iar pentru femei 25-35%. Sportivii de elită (ex: gimnaști, alergători de maraton) pot ajunge la 2-3% procentaj de grăsime.

Că actualul nostru stil alimentar standard lucrează nu pentru noi ci împotriva noastră și umple spitalele, ne face să fim bolnavi și supraponderali, nu mai e demult o surpriză pentru nimeni. Din această cauză apar și foarte multe diete alternative, care încearcă să amelioreze situația. Dintre acestea, cea mai ridicolă mi se pare dieta low carb.

Calea low carb

Logica dietelor low carb, se bazează pe următorul amănunt: carbohidrații cresc insulina. Insulina este un hormon care semnalează organismului să înceapă depunerea de grăsime. Deci, nu mai mâncăm carbohidrați, pancreasul nu mai produce insulină, nu mai depunem grăsime ci dimpotrivă, o ardem. Slăbim și ne simțim bine.

Este un caz clasic de minte îngustă, în care nu mai poți vedea pădurea de copaci. O asemenea dietă este compusă în majoritate din produse animale, cu puține legume, pentru a nu ridica nivelul carbohidraților peste o anumită valoare (50g/zi, 100g/zi, etc). Cum se poate gândi cineva, că într-un așa scurt timp, primata homo sapiens, a putut evolua într-un așa fel, încât să aibă o dietă radical opusă de cea a verișoarelor primate. Cimpanzeul o fi omnivor, dar urangutanii și gorilele sunt aproape total vegani.

Câinele și lupul, împart un asemănător 98-99% din materialul genetic. Lupul e un animal carnivor. Câinele la fel, doar că în timp, s-a obișnuit să mănânce o cantitate mică de alte produse, în special cele procesate, din dieta umană. Câinele nu a devenit ierbivor, ci doar tolerează anumite mâncăruri, mai bine decât ar putea să o facă lupul.

În mod similar, omul a trebuit să se adapteze, odată ce a ieșit din pădurile tropicale, la alte soluții alimentare. A trebuit să înlocuiască fructele cu grânele, care erau mai sigure și mai ușor de stocat. Pentru a le digera mai bine, a dezvoltat o enzimă plasmatică numită amilază, care are rolul de a scinda legăturile amidonului, prezent în grâne. A început să consume mai multă carne, mai ușor digerabilă după gătirea la foc. Mai de curând, a trecut la produse lactate și mâncare procesată.

Toate aceste schimbări au fost făcute din nevoia de a supraviețui. Asta nu înseamnă că ne-am pierdut vreodată capacitatea de a mânca dieta noastră ancestrală, compusă în special din fructe și verdețuri crude. Acum în secolul XXI, când transportul este foarte bine pus la punct. Ne putem permite să o abordăm din nou. Avem chiar în zonele temperate, fructe și legume pe tot parcursul anului, iar acestea ar trebui să fie prima alegere, iar celelalte mâncăruri doar o opțiune de avarie, atunci când nu găsim alimentul de bază.

Dacă ne vom hrăni așa, vom fi la fel de puternici și ripped (procentaj mic de grăsime) ca niște cimpanzei. Nu trebuie să încercăm diete contra intuitive, cum e cea low carb, ca să slăbim.

Apa

Dacă mănânci fără foc, în natură, majoritatea alimentelor pe care le consumi sunt bogate în apă. Fructele și legumele au 80-95% apă. Dacă vrei să omori animale pentru a le consuma, ele au 70-80% apă. Dacă prinzi o vacă/capră/oaie și o mulgi pentru lapte, ai 90% apă. Singurele alimente mai sărace în apă sunt nucile și semințele, dar acestea sunt foarte greu de procurat și greu de desfăcut. N-ai putea să mănânci prea multe.

Dieta standard umană coboară mult sub 80-90% apă din dieta raw, multe dintre alimente fiind sărace în apă: pâine 34%, chipsuri 3%, uleiuri 0%. Prin urmare și nivelul de hidratare al unui om obișnuit este sub ceea ce ar trebui să fie, de aici apărând și probleme de sănătate și lipsa de vigoare. Atunci când corpul e deshidratat, sângele devine vâscos, iar transportul nutrimentelor către celule este drastic îngreunat.

Procentajul de apă din corpul unui bebeluș este de 78%. Acesta scade pe parcurs, iar un adult ajunge să aibă 65%. Cum țesutul adipos conține doar 10% apă, un procent mai mare de grăsime înseamnă și un proces mai mic de apă în organism. Cred că pentru o funcționare optimă a organismului, trebuie să ne păstrăm un procentaj de apă apropiat de cel al unui bebeluș, iar aceasta se poate obține prin maximizarea alimentelor crude consumate și prin coborârea nivelului de grăsime corporală către unul sănătos.

Sursa de apă trebuie aleasă inteligent. Fructele și legumele au cea mai bună apă, filtrată de plantă. De ce să iei niște apă îmbuteliată, să o torni peste niște orez pentru a-l hidrata la foc, când poți avea produsul natural gata „gătit” pentru tine de natură? Primatele nu prea beau apă. Cimpanzeii beau din râuri, când e sezonul uscat, sau când e sezonul ud consumă frunze ude de la ploaie. Un om în tranziție de la dieta standard la cea raw trebuie să consume multă apă, dar apoi cantitatea apei îmbuteliate poate fi redusă, cea din fructe/legume fiind aproape suficientă.

Concluzii

Cei care cred în genetică și asemănarea noastră cu celelalte primate, ar trebui să crească vertiginos cantitatea de fructe și legume crude consumată. Fructele pot înlocui grânele, cartofii, pastele, orezul și dulciurile procesate. Ar trebui să reducă drastic produsele animale. Dacă ne luăm după cele maxim 5% din dieta cimpanzeului, ar însemna ca într-o zi în care consumăm 3kg de mâncare, doar 150 grame ar trebui să fie de la animale, aici incluzând carne/ouă/lactate. Uleiurile și sarea trebuie scoase complet din alimentație.

Glicogenul/carbohidrații/zahărul sunt sursa preferată de energie pentru corpul nostru. Rezervele se termină foarte repede (după aproximativ două ore de exercițiu fizic intens), iar asta se întâmplă pentru că pe parcursul evoluției, am avut tot timpul acces la surse suficiente de carbohidrați. Nu are niciun sens să înfometăm organismul de acest important nutriment, cum se întâmplă pe dieta low carb. Mai mulți carbohidrați înseamnă mai multă vigoare pe timpul zilei, mai multă energie pentru a face ce ne-am propus, pentru a ne tonifia corpul și implicit arde grăsimi.

Pentru tonifiere, recomand alergatul și exercițiile calistenice. Corpul nostru a evoluat pentru mișcare, nu pentru a sta pe loc toată ziua.



Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +