Cyfer : Color : Cuprins

Frugivorismul nu merge

Stilul de viață frugivor este foarte seducător. Mulți sunt atrași de ideea edenică de a consuma doar fructe și verdețuri în stare naturală. Simplitatea este fantastică. Urmează să mănânci doar fructe și legume crude, fără alte preparări complicate, fierbere, prăjire, coacere sau marinare. Unii oameni doresc să încerce și ei, mai ales când au exemple de frugivori care se descurcă excelent în acest stil de viață.

Rezultatul este că de câteva ori am fost abordat de persoane cărora experiența frugivoră nu le-a ieșit, sau de alte persoane care ar dori să înceapă, dar ezită, pentru că nu au experiențe prea atractive cu fructele și legumele crude în general. Cele mai dese probleme de care aud sunt foamea (oamenii nu se satură doar cu fructe), diareea (prea multe fructe îi strică la stomac) sau posibile deficiențe (în urma acestui regim).

Oamenii au dreptate, acest stil de viață frugivor nu merge. Nu merge dacă într-o zi mănânci omletă cu brânză la micul dejun, ciorbă de pui și orez cu carne de porc la prânz, iar seara o pungă de alune și 3 litri de bere, după care a doua zi încerci să mănânci ca mine, adică un pepene mare la micul dejun, 15 banane la prânz și 1.5 kg de salată la cină. Chiar nu merge.

La fel ca probabil toți cei care au încercat acest stil alimentar pe termen lung (peste 2 ani), eu simt că fructele sunt alimentul nostru principal, cel pentru care suntem perfect adaptați. Se întâmplă ceva magic atunci când consum aceste fructe. Simt cum sunt hidratat și hrănit cu nutrimente exact atât cât trebuie. Digestia se face extrem de rapid, fără niciun efort din partea sistemului meu digestiv, iar apoi mă simt ușor și curat. Celelalte alimente îmi par o glumă sinistră, menită să distreze o minte bolnavă și să pună la grea încercare organismul.

Atunci se pune întrebarea de ce nu merge la toată lumea? De ce nu toți pot simți imediat ceea ce simt eu și ceilalți frugivori? Pentru că sistemul digestiv trebuie întâi curățat. După ce ani de zile a suportat tot felul de gunoaie, unele numite „mâncare sănătoasă”, altele numite de-a dreptul gunoi (junk food), organismul nostru nu poate răspunde optim la noul combustibil, fie el și cel mai bun.

Când am schimbat dieta, fără să știu foarte bine ce fac, am trecut un post cu apă (negru) de 7 zile. După care am făcut o curățare de colon (hidrocolonoterapie) și o curățare de ficat cu sare amară. Aceste acțiuni au avut darul de a-mi curăța sistemul digestiv, apoi fiind mult mai ușor începutul cu mâncarea exclusiv crudă. Atunci nu consumam cantități atât de mari. Volumul a crescut treptat, odată cu creșterea volumului activităților fizice și a capacității de absorbție a organismului.

Trebuie să menționez că postul negru îl recomand cu căldură, după ce vă documentați bine despre ce e vorba, din articolul meu sau/și din altele similare. Hidrocolonoterapia și curățarea ficatului nu sunt necesare, nu sunt naturale și pot fi chiar periculoase. Dieta crudivoră, plină de alimente bogate în apă și fibre, va face în timp această curățare. Nu e nevoie de intervenții dure asupra organismului. Am vorbit despre asta mai pe larg într-un video pe youtube.

Odată ce sistemul digestiv e curățat, capacitatea și viteza de absorbție cresc considerabil. Astfel, fructele vor intra mult mai repede. Atunci când mănânci portocale, corpul deja se apropie de final cu digestia primei portocale, în timp ce o cureți pe a doua. E o chestie de minute. Când am început această dietă, 8 portocale mi se păreau o cantitate enormă. Acum, pot consuma fără probleme 2kg (parte comestibilă) de portocale, dacă mi-e foame. Evident că dacă în stomac sălășuiește încă cina din seara precedentă (cazul de mai sus cu alune, orez, carne), portocalele vor trebui să-și aștepte rândul și nu vor fi cuminți. Vor fermenta și vor face scandal în stomac.

În cazul nostru ipotetic, omul e obișnuit cu un mic dejun de 1000 de calorii (să zicem o omletă mare cu brânză și un pahar cu lapte/iaurt, plus pâine). Va reuși să mănânce două portocale mari, înainte de problemele stomacale. Acestea au vreo 170 de calorii. Normal că e total insuficient, și apoi va spune: „am încercat dieta aia frugivoră, dar nu pot frate. Muream de foame”.

Un sistem digestiv curat crește capacitatea de absorbție a caloriilor, dar și a celorlalte nutrimente. Nu doar că vom avea capacitatea să mâncăm mai mult, dar și absorbția va fi mai mare.

Cei care reușesc totuși să consume o cantitate considerabilă de fructe se lovesc de un alt fenomen neplăcut, dar normal: diareea. Fructele sunt în proporție de 85-95% apă (exceptând fructele uscate și bananele). Se poate aproxima că ele sunt de fapt apă. Dar ce apă! Trecută prin sistemul complex de filtrare al plantei, această apă vine la pachet cu carbohidrați, electroliți, enzime și alte ingrediente croite special pentru hidratarea organismului nostru. Pardon, noi suntem croiți special pentru a ne hidrata din aceste fructe.

Cum un om care mănâncă standard este deshidratat, corpul intră în sărbătoare când vede că are parte de o hidratare cum n-a avut poate niciodată. La ce credeți că va folosi prima dată apa? La curățarea sistemului digestiv. Eficientizarea acestui sistem duce la o absorbție optimă a nutrimentelor. Rezultă astfel o sănătate bună și creșterea șanselor de supraviețuire. O cantitate mare de apă va fi pompată în colon, rezultând diareea.

Cu toate că este ceva neplăcut, diareea nu ar trebui oprită. Este modul organismului de a face curățenie. Ar fi bine să ne odihnim și să ne hidratăm corespunzător. Organismul are nevoie de resurse pentru a continua procesul.

Odată ce sistemul a fost curățat suficient, scaunele devin obișnuite pentru această dietă, adică relativ moi, dar perfect controlabile, cu o frecvență de aproximativ 2 pe zi. Constipația sau defecația anevoioasă vor fi amintiri îndepărtate.

O altă problemă este teama de deficiențe. Oamenii se tem că pe acest stil de viață vor apărea deficiențe majore (B12, calciu, zinc, seleniu, proteine, omega 3, etc). Cred că un organism curat, eficient, hrănit doar cu fructe și legume organice, mâncate proaspete, direct din natură, ar rezista fără probleme în acest stil de viață. Cum nu mai trăim într-un mediu natural, trebuie să fim atenți la aceste deficiențe. Pe termen scurt, câteva luni, deficiențe majore nu au cum să apară. Pe termen lung, de câțiva ani, e posibil, nu mă hazardez să spun că sigur nu.

Cei care se tem de aceste deficiențe, pot încerca să suplimenteze la anumite minerale/vitamine, dar trebuie să se documenteze bine în acest sens. Voi scrie și eu câteva articole despre aceste subiecte. Până acum am scris unul despre omega 3. O altă opțiune este abordarea non vegană sau non crudivoră a acestui regim. Frugivor înseamnă un consum preponderent (60-70%) de fructe, nu exclusiv. Se pot înlocui toate cerealele (pâine, orez, mămăligă, biscuiți, covrigi…) și toate dulciurile (prăjituri, bomboane, acadele, înghețate…) cu fructele, din asta rezultând deja un câștig major pentru sănătate. Dacă credeți că puțină brânzică, ouă sau cărniță vor acoperi deficiențele și vă veți simți mai în siguranță, puteți lua și această cale. Mi-ar plăcea să căutați soluții vegane, dar această pornire n-are cum să vină decât din interiorul vostru.

Ar fi bine ca la început, acest regim să fie abordat 100%, pentru o curățare a corpului. Ulterior se pot adăuga alte alimente, pe măsură ce simțiți nevoia. Pe ideea asta am început și eu cu raw veganismul. Mi se părea un regim prea extremist și eram pregătit să reintroduc măcar brânză și ouă în viitor.

Cei care au trecut de aceste trei praguri (foame, diaree, frica de deficiențe), mai au o problemă de trecut. E nevoie de timp pentru ca un individ să devină experimentat în a găsi în mod regulat fructe și legume proaspete, ieftine, coapte și bune. Fructele crude (necoapte) sunt greu de digerat, nu au suficient zahăr, respectiv calorii și pot seca organismul de minerale. Consumul lor în cantități mari poate face mai mult rău decât bine. Fructele de proastă calitate au un gust rău, de la chimicale, nu sunt suficient de dulci și nu au destule calorii. E periculos să le mănânci în mod regulat. Corpul are nevoie de calorii pentru a funcționa. Fără suficiente calorii vă veți simți slăbiți și veți da vina pe dietă că nu merge.

Din acest motiv, tranziția spre frugivorism ar putea fi dificilă, dar odată ce s-a găsit un echilibru, beneficiile sunt imense. Vă veți simți minunat, ușor, curat, plin de energie. Totul trebuie să plece întâi de la minte. Aceasta trebuie să înțeleagă că ea este cea care jinduiește după toate aceste mâncăruri procesate, create de om doar pentru bucuria ei și nu a trupului. Pe când fructele și legumele crude au fost create doar pentru a ajuta plantele, iar noi ne-am dezvoltat în jurul lor.

aprovizionare-provocare



Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +