Cyfer : Color : Cuprins

Provocare: Mănâncă natural pentru 3 săptămâni

Am lansat această provocare ca un eveniment pe Facebook și mi se pare extraordinar că sunt deja peste 50 de participanți. Ideea este să mâncăm natural pentru 3 săptămâni, începând cu 8 ianuarie.

Ce înseamnă natural? În acest context, natural înseamnă să consumi orice aliment în starea sa naturală, fără a-l combina cu alte alimente, fără a-l găti la foc, fără a-l da prin blender/robot, usca, stoarce, marina, etc… Acest mod de alimentare ar fi cel mai apropiat de ce ar mânca oamenii, dacă s-ar afla în natură și nu ar avea unelte la dispoziție. Deși în contextul actual această dietă este foarte limitată, probabil organismul nostru este cel mai bine adaptat pentru ea.

553030_187276834795960_761914180_n

2 reguli:
Am mai vorbit despre aceste reguli pe larg într-un articol precedent. Aici încerc doar să le prezint cât mai clar.
1. Nu combina alimente
Se va mânca un singur tip de aliment la o masă. Nu se acceptă salate, sandwichuri și nici condimente (sare, piper…). Dacă un aliment nu poate constitui o masă de unul singur, nu va fi consumat.
2. Nu altera în niciun fel alimentele
Fără stoarcere, fără ciopârțire la blender, deshidratare, marinare. Se pot folosi totuși cuțite, sau spărgătoare de nuci 🙂

Exemple:
Ce se poate mânca, după o limitare atât de drastică a opțiunilor?
1. fructe dulci (banane, struguri), acide (citrice), subacide (mere, pere), pepeni, non-dulci (roșii, castraveți, ardei), nuci;
2. verdețuri (salată verde, spanac, varză chinezească);
3. semințe crude sau germinate (de floarea soarelui, de bostan, hrișcă, orez, grâu);
4. rădăcinoase (morcovi, țelină);
4. cruciferoase (varză, broccoli, conopidă);
5. carne crudă, fără să fie refrigerată, marinată, afumată, sărată;
6. ouă crude;
7. fungi ciuperci;
8. miere (dacă este nepasteurizată, nu s-a adăugat zahăr, glucoză și albinele nu au fost tratate cu antibiotice);
9. insecte (în general, insectele se pot consuma după următoarea regulă: roșu, galben, portocaliu,  ăsta-i foarte nașparliu. negru , verde sau maro, are gustul chiar mișto).

Nu sunt specialist în clasificări, dar cred că am acoperit cam toate categoriile de posibile alimente respectând cele două reguli. Exemplele sunt doar orientative, evident că există multe alte opțiuni în afara lor.

1507554_196659200524390_1380420464_n

Câteva exemple de alimente care ar putea părea ok pentru acest stil de viață, dar nu sunt:
1. fructe uscate (acestea nu respectă regula a 2-a, pentru că au fost procesate, și de multe ori nici regula 1, pentru că au pe ele ulei sau conservanți);
2. nuci (cele mai multe nuci din comerț nu sunt crude; prin procesul de producție acestea sunt încălzite la temperaturi foarte mari, iar uneori sunt gătite oricum pentru că altfel s-ar strica; cel mai bine e să mergem pe nucile românești, cumpărate în coajă, pentru a fi siguri că mâncăm nuci crude).
3. murături (nu respectă prima regulă, au sare)
4. lapte (deși laptele crud ar părea că respectă ambele reguli, eu l-aș scoate de pe listă. E un produs mult prea nou introdus în dieta noastră, doar de câteva mii de ani, și multă lume are mari probleme în a-l digera; în comerț nu se găsește lapte crud, decât în unele piețe, iar sursele sunt cel puțin dubioase. Dacă beți lapte crud de la propriul animal (vacă, capră, om :)) ), ar fi un compromis acceptabil, altfel mai bine îl eliminați pentru 3 săptămâni).

Poate părea ciudată introducerea cărnii, a ouălelor și a insectelor pe listă, dar m-am gândit că niște animale omnivore, cum se susține că suntem, n-ar avea nicio problemă, și chiar ar fi tentate, în a încerca aceste alimente în stare crudă. Dacă cineva are astfel de pofte în cele 3 săptămâni, poate încerca.

Care ar fi beneficiile unei astfel de experiențe:
1. Vei cunoaște mult mai bine alimentele pe care le consumi. Vei înțelege mult mai bine de ce le consumi, de ce le dorești și ce produc pentru corpul tău. Probabil vei înțelege că unele alimente nu te atrag deloc, dacă nu le prepari într-un anumit fel și nu le combini cu condimente. Vei fi mult mai atent la calitatea fiecărui aliment, pentru că acesta nu va putea fi ascuns într-un amestec, va trebui să-l mănânci separat;
2. Digestia va fi îmbunătățită, iar organismul va avea un surplus de energie;
3. Pentru cei mai mulți, această dietă va fi mai slabă caloric, mai bogată în apă și fibre decât dieta lor obișnuită. Asta înseamnă că aceste 3 săptămâni ar putea fi o perioadă de dezintoxicare în care corpul are posibilitatea să facă niște ajustări și reparații.

Concret, cum funcționează la mine acest stil de viață: Am ceva experiență în acest sens. Hrana de bază, caloric vorbind, sunt fructele. Dimineața, după alergare și/sau alte exerciții fizice, încep să mănânc fructe. Nu le combin, în sensul că mănânc un tip de fruct până mă satur, după care trec la alt tip. Nu există o masă propriuzisă ci mai degrabă ciugulesc pe tot parcursul zilei. Mănânc 2-3 tipuri de fructe pe zi. Seara, când simt nevoia de sărat, e timpul pentru verdețuri, adică diverse tipuri de salată verde și spanac. După verdețuri, dacă încă mai îmi e foame, mănânc nuci (românești în coajă). Ocazional consum ciuperci, varză, broccoli, conopidă, semințe germinate. Rădăcinoasele nu mă atrag deloc.

Mâine am să dau o raită pe la piețe și văd ce opțiuni avem în România în ianuarie 2014 pentru această provocare. Cine dorește, poate pune întrebări, sau să ne spună cum decurge propria experiență. Se pot folosi comentariile aici pe blog, sau pe pagina evenimentului. Baftă tuturor! 🙂

1378620_183251971865113_1569573730_n



Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +