Cyfer : Color : Cuprins

Mecanismele poftelor – partea a 3-a

Am văzut în partea a 2-a cum corpul ne poate determina să mâncăm orice aliment, atunci când consideră că este o chestiune de supraviețuire. În prima parte am vorbit despre decizia noastră conștientă de a mânca ceva nesănătos, atunci când interpretăm greșit semnalele propriului corp. Ce se întâmplă atunci când ne simțim minunat din punct de vedere fizic, suntem bine hrăniți, nu ne este foame și totuși avem o ciudată pornire către un meniu spectaculos.

Food_Addiction_Girl_eating_Cookies

Mâncarea gătită și dependențele

Toate mâncărurile gătite dau dependență. Sistemul nostru gustativ este prea fin pentru ele. El este adaptat să detecteze gustul dulce (alimente bogate în calorii/carbohidrați simpli), sărat (sodiu și alte minerale), iar în partea din interior a limbii sunt cei doi „gardieni”, care simt gustul amar sau acru, semnal că ceva e în neregulă cu mâncarea respectivă.

De câteva mii de ani, de când omul a început să gătească mâncarea la foc, scopul a fost același: alimentul rezultat să aibă un miros căruia să-i reziști cu greu, gustul să fie sinfonico-divin și să fie ușor de mestecat. După atâta timp, cei care proiectează aceste alimente au devenit foarte buni în meseria lor, cu siguranță una mai veche decât prostituția. Mai ales acum, când materia poate fi alterată la un alt nivel și se mai cunosc amănunte intime despre funcționarea creierului, mâncărurile dau o dependență mult mai mare. Un studiu făcut de studenții de la Connecticut College arată că biscuiții Oreo creează o dependență la fel de mare ca și Cocaina.

Această dependență este amplificată serios în cazul persoanelor care au o istorie tumultoasă în privința dietelor. Cei care au încercat deseori să slăbească, folosind tot felul de diete sărace în calorii, au devenit și mai sensibili la aceste mâncăruri. După cum am amintit în partea a doua, corpul înțelege că acești indivizi trăiesc într-o situație în care mâncarea nu este disponibilă oricând, iar ocazional apar perioade de foamete. În acest caz, se asigură că atunci când apare o mâncare concentrată în calorii și minerale, plăcerea să fie atât de mare, încât ea să fie căutată din nou în următoarele zile.

E o dependență?

Multă lume va contesta ideea că mâncarea gătită poate fi considerată o dependență. Mai toți o consideră ceva nutritiv și folositor pentru corpul nostru. Totuși, dacă veți mânca crud o perioadă de măcar câteva luni, veți observa ușor că mâncarea gătită nu este deloc optimă pentru organismul nostru. Sistemul nostru digestiv nu e proiectat să proceseze un aliment cu celulele alterate în acest fel. Nu există în natură astfel de alimente și nu există combinații de carbohidrații înlănțuiți cu proteine, arși în grăsimi rafinate, peste care se pune o rocă sărată pisată.

O primă definiție a adicției: este contraproductivă individului. În loc să-l ajute pe acesta să se adapteze unei situații, produce efectul contrar. Exemple: un alcoolic poate începe să bea în ideea de a fi mai vesel, dar sfârșește în depresie; un parior încearcă să-și rotunjească veniturile, dar ajunge falimentar. O altă caracteristică a adicției: este persistentă. Individul continuă cu acel obicei, chiar dacă-i face rău.

Scopul alimentării este de a oferi corpului nutrimentele necesare pentru a funcționa. E un combustibil. Cu cât acest combustibil se digeră mai repede și ajunge la celule, cu atât mai bine. Mâncarea gătită nu este un combustibil eficient. E greu de digerat, ne deshidratează, corpul pierde minerale pentru a balansa PHul și ne pocnește somnul după ce o mâncăm. Asta înseamnă că produce efectul contrar celui așteptat atunci când ne hrănim.

Am spus în prima parte că voi vorbi despre pofte în general, nu despre raw vegani în particular, dar este convingerea mea că doar mâncarea procesată poate să dea dependență. Mâncarea crudă, întreagă, proaspătă, coaptă și organică nu poate da astfel de dependențe pentru că organismul nostru este adaptat să o consume.

În concluzie, adicțiile pentru mâncarea nesănătoasă ne pot sabota noul nostru stil de viață. Este important întâi să fim conștienți că este chiar vorba de o adicție, iar apoi să începem să luăm măsuri pentru a ne vindeca, la fel ca în cazul celorlalte adicții bine cunoscute: țigări, alcool, medicamente sau jocuri video.

Continuarea în partea a 4-a

sursa foto: http://www.divineglowinghealth.com/6-ways-to-control-a-food-addiction/



Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +