Cyfer : Color : Cuprins

Mecanismele poftelor – partea I

Acest articol este pentru aceia care au făcut o schimbare în stilul alimentar, eliminând câteva tipuri de alimente, care au înțeles că sunt nocive, și adăugând altele mai sănătoase. Nu contează motivele acestei schimbări. Acestea pot fi pur științifice, religioase, etice sau poate apreciază un individ cu rezultate foarte bune pe acel stil. Schimbările pot fi minore (tranziția către vegetarianism, eliminând carnea) sau majore (trecerea la raw veganism, eliminând orice aliment gătit și/sau de origine animală). Majoritatea acestor oameni se găsește la un moment dat în ciudata postură de a se întoarce ocazional, temporar sau definitiv la alimentele la care a renunțat. Cum și eu m-am lovit de aceste probleme, am analizat foarte atent ce se întâmplă cu mine atunci când fac aceste alegeri. Am să încerc să despic firul în patru în acest articol și poate concluziile și sugestiile mele pot ajuta pe cei cu probleme similare.

dezlegari

Motivele pentru care facem alegeri alimentare proaste, discordante cu ce am decis că este bun și etic să mâncăm, se pot împărți în două mari categorii: fizice și mentale. Dar pentru că mintea este cea care face până la urmă alegerea, totul se întâmplă în plan mental.

Mâncărurile proaste la care tocmai s-a renunțat, au două caracteristici:

În timp, devenim dependenți de aceste efecte. Chiar dacă am înțeles că acele alimente sunt nocive pentru noi, tot ne vom întoarce la ele. Mintea trebuie doar să găsească un truc, niște motive serioase pentru a le consuma din nou. În acest articol vorbesc despre motive fizice.

Detoxificare – Autovindecare

În acest caz, ne simțim rău, avem un disconfort fizic la puțin timp după schimbare (zile, săptămâni) și concluzia este că din cauza noului stil alimentar, au apărut niște slăbiciuni în organism, niște carențe. Atunci decizia logică e să revenim la vechiul stil alimentar, care de bine de rău, mergea.

Această concluzie e total greșită. În corp nu pot apărea carențe atât de rapid. Organismul nostru s-a adaptat în timp pentru a rezista în condiții de foamete cumplită. Aveți exemple peste tot în acest sens: oameni care postesc 40, 50, 90 de zile; oameni care au supraviețuit în închisori într-un regim alimentar extrem de sărac; oameni care sunt vegetarieni de la naștere; oameni care sunt vegani de 30 de ani. Noi ca specie n-am fi ajuns până aici dacă după câteva zile fără mâncare am fi avut slăbiciuni în organism.

Și totuși, unii scot carnea din alimentație pentru câteva zile și apoi spun că se simt extrem de slăbiți. Se văd nevoiți să renunțe la vegetarianism. Chiar dacă au o serie de exemple de oameni care se simt foarte bine fără carne, explicația pe care și-o oferă e că nu toate organismele sunt la fel, iar pentru ei e clar că nu merge. Dar, dacă nu e așa, oare ce se întâmplă?

E vorba de digestie. Energia folosită pentru a digera mâncarea este cunoscută sub numele de efectul termic al hrănirii. Proteinele au cel mai mare efect termic: 30%. Asta înseamnă că atunci când mănânci 200 de calorii din piept de pui, de 60 de calorii e nevoie doar pentru digestie. Eliminând carnea și înlocuind-o cu o hrană mai ușor de digerat, corpul va avea mai multe calorii și mai mult timp la dispoziție.

Organismul nostru are mecanismele proprii de autovindecare. Acest proces are loc tot timpul și este mai pronunțat atunci când suntem în perioade de odihnă fizică, inclusiv digestivă. În exemplul de mai sus, cei care au renunțat la carne, au amplificat fără să vrea mecanismele de vindecare și acest proces doare. Durerea ne extenuează fizic, dar și mental și primul impuls e să facem ceva s-o oprim. Din păcate mulți aleg oprirea acestei stări de slăbiciune, revenind la obiceiurile alimentare vechi, pe care din motive întemeiate le-au eliminat la un moment dat. Odată cu revenirea, corpul se vede nevoit să-și reia activitatea intensă cu digestia și să oprească/încetinească procesul de vindecare.

Carențe de minerale și vitamine

Tot la motive fizice intră posibilele carențe de minerale și vitamine. Această temere apare de obicei după o perioadă mai lungă pe noua dietă. Apar niște simptome care sunt interpretate în acest sens. Această interpretare poate fi corectă, dar în orice dietă care are o vechime mai mare de câțiva ani, se știe în ce zone pot apărea probleme.

De exemplu, este în general acceptat că veganii trebuie să suplimenteze cu vitamina B12 și vitamina D. În ziua de azi, nu e mare lucru să afli asta și să iei măsuri. Dacă motivele tale de a fi vegan sunt serioase, n-ar trebui să renunți la acest stil de viață, doar pentru că trebuie să iei o pastilă/două de B12 pe săptămână și 2-3 picături de Vitamina D pe zi.

Probleme de sănătate

Dacă apare o problemă de sănătate după ce am schimbat regimul, este cel mai convenabil să punem asta pe seama dietei noi, deși este complet eronat în 99% din cazuri. În acea perioadă de detoxificare, durerile se amplifică în zona organelor problematice, pentru că acolo are loc un proces de vindecare. Apar apoi simptome care în mod normal aparțineau regimului de viață precedent, dar care acum sunt amplificate de reparații și nu de mâncărurile pe care le consumam.

Un aspect distractiv este acela că în timpul detoxificării mele după trecerea la raw veganism, citeam despre toate aceste simptome și ce ar putea însemna. Vedeam acolo că am posibile boli dintre cele mai sinistre și printre remedii erau de fiecare dată: „mănâncă mai multe fructe și legume crude”.

Concluzii

Problemele strict fizice sunt ușor de rezolvat. Orice stil alimentar popular vine cu o documentație suficientă. Citită cu atenție, aceasta poate oferi celor care se află în dificultate răspunsul la aproape orice problemă despre

Interpretate într-un mod ignorant, problemele fizice duc direct la renunțarea la noul stil alimentar, iar pentru alții, care decid să nu renunțe din prima, ele devin muniție în logica viitoare a minții de a justifica poftele ce apar.

Continuarea în partea a 2-a



Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +