Cyfer : Color : Cuprins

Mâncare crudă sau gătită la foc? – câteva argumente –

Nu sunt un fanatic al alimentelor crude. Mâncarea gătită la foc a avut un rol crucial în dezvoltarea noastră ca specie, mai ales în posibilitatea de a ne răspândi pe tot globul, dar concluzia mea este că atunci când omul are la dispoziție mâncare crudă de calitate, nici n-ar trebui să se gândească ce să aleagă: crud sau gătit. 2013-08-30-582

Care sunt argumentele pentru mâncarea gătită?

Mâncarea gătită e mai bună la gust

Odată cu apariția curentului raw (mâncare crudă), au apărut și argumentele împotriva unui regim alimentar în întregime crudivor. E normal. Lumea încearcă să-și apere cumva actualul stil de viață. Chiar dacă regimul crudivor ar fi mai sănătos, e înspăimântător numai la gândul că trebuie să renunți la aproape tot ce știi despre mâncare. Toate bunătățile cu care ai crescut și care sunt acolo gata să te ajute într-un moment dificil, nu mai sunt disponibile atunci când mănânci crud.

De aceea, trebuie să spun de la bun început că acest articol vorbește despre diferențele dintre alimentele gătite și crude în ceea ce privește eficiența digestiei și a funcționării organismului. Pe plan mental, mâncarea crudă nu poate concura cu mâncarea gătită. Bineînțeles că este mult mai satisfăcătoare o pizza, decât orice salată, sau un tort de ciocolată decât curmale.

Maillard ne-a explicat acum 100 de ani de ce mâncarea gătită e mai gustoasă și răspândește toate acele mirosuri. Atunci când sunt procesați la foc, carbohidrații interacționează între ei și se caramelizează (exemplul clasic este atunci când zahărul se face caramel într-o tigaie). Când carbohidrații interacționează cu aminoacizii la foc, se produce efectul Maillard (de exemplu, când prăjim ceapă în tigaie). Celulele Maillard sunt anti nutriționale, unul dintre efecte fiind reducerea disponibilității lizinei, un aminoacid. Ele prezintă un risc pentru diabetici în ceea ce privește sistemul cardiovascular și rinichii. Gătită la temperaturi foarte mari, carnea conține niște produși care devin cancerigeni și mutageni în cantități mari (Heterocyclic amines și polycyclic aromatic hydrocarbons).

Oamenii gătesc de sute de mii de ani și s-au adaptat la mâncare gătită

Cele mai multe estimări spun că oamenii au început să gătească la foc în urmă cu 250000 de ani. Când privești evoluția în ansamblu, această cifră este derizorie. Evoluția omului începe acum 5 milioane de ani, când specia umană se desparte de cea a cimpanzeilor. Putem privi mai departe de atât. Știm că omul împarte cea mai mare parte din materialul genetic cu celelalte primate (96% cu cimpanzeii). Evoluția primatelor poate fi urmărită pe parcursul a 65 de milioane de ani. Mergând mai departe pe scara evoluției, sistemul nostru digestiv are multe în comun cu celelalte mamifere. Organismul nostru nu a apărut pe Terra din spațiu, este rezultatul unei evoluții de sute de milioane de ani. Argumentul „noi suntem oameni și oamenii gătesc” nu stă în picioare. Înainte să fim oameni suntem primate, mamifere și animale, iar organismul nostru se supune acelorași legi.

Se pune întrebarea: pentru ce este mai bine adaptat organismul nostru? pentru digerarea alimentelor gătite la foc, treabă pe care o face de aproximativ 250000 ani, sau pentru digerarea alimentelor crude, cu care este obișnuit de sute de milioane de ani? Mâncarea gătită conține toxine, la fel ca și mâncarea crudă, însă organismul a dezvoltat mecanisme de protecție împotriva toxinelor din mâncarea naturală și mă îndoiesc că a avut timp să dezvolte aceste mecanisme pentru alimentele gătite la foc. Cu cât expunerea la foc este mai mare, cu atât alimentul devine mai toxic, mai denaturat și ca atare mai străin pentru corpul nostru. De aceea e mai sănătos să aburiți sau să fierbeți alimentele decât să le prăjiți în ulei, să le coaceți în cuptor sau să le frigeți pe grătar..

Gătitul face mâncarea mai digerabilă și unele micro-nutrimente mai disponibile

Această afirmație este evidentă în special în cazul cerealelor, dar dacă mâncarea este greu digerabilă în stare naturală și trebuie gătită pentru asta, trebuie pusă serios problema dacă este mâncare pentru oameni sau nu. Pentru mine are mai mult sens să caut alimente care sunt deja foarte gustoase și digerabile în stare naturală, decât să mă mulțumesc cu alimente care trebuiesc preparate cu mare grijă la foc pentru a fi comestibile. Nu poți mânca făină albă goală. Aceasta trebuie hidratată și coaptă pentru a deveni pâine. Nici așa n-ar fi bună la gust. Trebuie adăugat cel puțin sare pentru a fi gustoasă.

În privința micro-nutrimentelor gândesc la fel. Hrana crudă îți oferă toate nutrimentele de care ai nevoie, nu e nevoie să gătești la foc pentru a face un nutriment sau altul mai disponibil. Un exemplu clasic al susținătorilor gătitului la foc este licopenul din roșii. Dacă gătești roșiile, licopenul devine mai disponibil. Fantastic! Dar dacă ești atât de înnebunit după licopen, mănâncă un pepene sau grapefruit și ți-ai satisfăcut această „poftă”.

Nu face obiectul prezentului articol să vorbesc despre fiecare aliment în parte, dar în general se pierde o parte din vitamine și minerale prin gătirea la foc. Prin gătire, hrana devine mai bogată caloric, dar în contextul actual  de supraponderabilitate acest fapt e mai degrabă un dezavantaj.

Concluziile oamenilor de știință

Concluziile pe care le trag, după ce am consultat câteva materiale științifice despre mâncarea gătită sunt următoarele:

Experiența mea

Cu mici excepții, eu sunt crudivor de aproximativ 2,5 ani. Pentru mine este chiar o mare diferență atunci când mănânc ceva gătit. Chiar și legumele aburite sau o ciorbă de legume îmi creează o stare diferită. Experiența gustativă este foarte plăcută, dar apoi simt că în corpul meu se află ceva străin care nu este procesat atât de eficient de organism. Simt o moleșeală, apoi simt cum mai multă apă este reținută în organism. Cu cât alimentul este mai procesat, cu atât efectele acestea sunt amplificate.

Mental vorbind, este foarte greu să renunți la mâncarea gătită, dar cei care au încercat sau vor încerca o perioadă să mănânce crud, vor înțelege foarte bine ce spun în paragraful anterior. În contextul actual în care omul are nevoie de mai puțină energie față de alte timpuri, în care fructele și legumele crude sunt disponibile tot anul, mâncarea crudă este alegerea corectă pentru o viață sănătoasă și o funcționare optimă a organismului.



10 răspunsuri la “Mâncare crudă sau gătită la foc? – câteva argumente –”

  1. AnaMaria spune:

    Tocmai ti-am vazut pagina ta de fb si am aflat ca ai/ ai avut o cariera frumoasa in muzica. Felicitari! Nu te-am auzit niciodata cantand, desi imi amintesc vag ca la un momendat Some canta intr-o formatie,cred ca erai si tu in ea, dar eu nu v-am vazut niciodata. O sa ma uit pe yt sa te vad/aud cantand 😉

  2. AnaMaria spune:

    Buna, Calin 🙂
    Am citit articolul acesta si as avea multe de comentat, doar ca nu prea am timp acum.
    Parerea mea este ca alimentatia trebuie sa fie echilibrata, sa mancam si alimente gatite si alimente crude.Prin gatire, e adevarat ca se pierd anumite enzime si vitamine, dar in acelasi timp alte substante se vor asimila mai usor, iar antinutrientii vor fi distrusi. Sunt alimente ce trebuiesc cel putin fermentate, inainte de a fi consumate sau cel putin tinute in apa ca sa se elimine anumiti antinutrienti. Soia, de ex, e mult mai sanatoasa dupa ce a fost fermentata, si facuta toffu, decat boabe crude sau proteina extrasa. Cerealele erau in trecut germinate sau fermentate, inainte de a fi cosumate/facute faina etc.
    Conform oamenilor de stiinta, alimentatia noastra traditionala se baza in primul rand pe grasimi, apoi urmau proteinele, iar abia pe locul 3 erau carbohidratii. Problemele de sanatate au aparut cand am inceput sa folosim zaharul si faina alba. Astazi, din pacate, la baza alimentatiei noastre sunt carbohidratii, acestia fiind cauza multor boli imunitare si a cancerelor.
    Cancerul a devenit o epidemie a zilelor noastre, iar cauza lui nu este gatitul alimentelor si nici consumul de carne. Nu din cauza asta se face cancer, ci in primul rand din cauza ca se folosesc pesticide, ierbicide, fungicide, hormoni de crestere, organisme modificate genetic, coloranti, conservanti, aromatizanti etc. Chimizarea si procesarea alimentelor a dus la imbolnavirea oamenilor, deci nu carnea si nici gatitul.
    Tu spui ca atunci cand consumi mancare gatita, chiar si o supa simpla,ai anumite probleme. Este posibil sa fie asa, pt ca reducandu-ti varietatea alimentelor, ti-ai redus si numarul de specii din flora microbiana, iar acestea sunt neceare pentru a asimila anumiti nutrienti, pentru a ii descompune, pentru a produce substante necesare creierului, sistemului imunitar, pancreasului etc, etc.
    Am mai citit de acest lucru, oameni cu o diversitatea scazuta a speciilor din intestine, au astfel de probleme cand se intalnesc cu anumite alimente.
    In ultimii ani, biologii au analizat micro-organismele ce traiesc cu noi- in noi, si au ajuns la niste concluzii interesante. Noi, oamenii ( si nu numai), suntem de fapt niste ecosisteme complexe.Cu noi, traiesc cam 100 triliarde de micro-organisme, ce au primit denumirea de MICROBIOM. Comparativ, in corpul nostru are in total doar 10 triliarde de celule. Aceste organisme au de 100 de ori mai multa informatie genetica decat avem noi.
    Asa cum am spus mai inainte, avem o flora intestinala, ce are mai multe mii de specii diferite de micro-organisme, fiecare specie producand anumite substante utile noua si avand un anumit scop. Atunci cand consumam mancare chimizata sau zahar/faina, noi distrugem speciile din intestine. Un studiu recent publicat, spune ca dupa 10 zile de mancat la Mc’D, pierdem o treime din speciile de bacterii din stomac si apoi urmeaza obezitatea,depresia,lipsa de energie si intestine permeabile= leaky gut, care sunt de fapt cauza tuturor bolilor degenerative- reumatism, alergii, psoriazis, zona zoster etc, etc.
    Daca o persoana nu are anumite specii de bacterii, va avea probleme sa slabeasca, indiferent cate calorii va consuma, pt ca, asa cum spuneam, bacteriile astea din stomac produc substante de care noi avem nevoie, si pe care noi nu le putem produce. Tot ele ajuta la absorbirea unor nutrienti din alimente.
    Nu am inteles din acest articol ce anume manaci tu si in ce proportii. Cum spuneam, la baza alimentatiei noastre, stateau grasimile animale/vegetale, nu fructele, nu cerealele. Creierul nostru, sistemul nervos, ochii, sunt alcatuiti in special din grasime, in principal din acizi Omega esentiali. Din ce anume iti iei necesarul de acizi esentiali? Se gasesc in nuci si seminte de canepa, in proportia ideala pt organismul uman, insa in alte seminte e disproportionat. Se gasesc si in uleiul de peste. India are cel mai mare numar de vegetarieni, si in acelasi timp cel mai mare numar de orbi…..
    Postul este util, insa nu exagerat. Postul ajuta si la detoxifiere si la lungirea telomerilor, insa repet, nu exagerat.
    Crestinismul ortodox impune un stil alimentar foarte echilibrat, perioade de post- vegetarianism, urmate de consum normal, plus 2 zile pe saptamana de vegetarianism, in afara posturilor mari.

  3. Mulţumesc din nou, pentru munca de documentare!
    Foarte pe scurt, experimentele mele cu Dieta Hiper-Hidratată, demonstrează clar că există o succesiune a „comestibilităţii”, privind strict prin prisma EFICIENŢEI HRANEI.
    De la carne la fructe crude, e o cale lungă şi exact cum ai spus în articol, sunt enorm de puţine argumente pentru carne şi alimente gătite şi enorm de multe (vorbim aici de argumente întinse pe mii de secole!!!) PENTRU orice am folosi CRUD.
    Fructele şi semninţele, consider că sunt suficient de bogate în tot ce avem nevoie.
    Sigur, e imposibil să testez tot ce poate fi imaginat pe post de combustibil pentru „reactoarele” noastre.
    Din ceea ce am experimentat însă, rezultă clar că maşinăria umană funcţionează mai bine, e mai stabilă şi mai longevivă CU ALIMENTE NATURALE şi DIETE MONOALIMENTARE.
    Evident, continui cercetările, dar sunt conştient că va dura o viaţă! Evident, cât mi-a mai rămas din ea! 🙂

  4. Roxa spune:

    Subscriu calin. Si eu ma simt f deshidratata cum mananc ceva gatit. Simt nevoia sa beau lichide, si multe, minim un litru, daca nu chiar 2. Pulsul si temperatura nu mi le am verificat, dar e interesant de vazut

  5. George spune:

    Apendicele la oameni este total atrofiat, rolul lui era tocmai pt a procesa mancarea vegetala. Pe de alta parte, fierea, care ajuta la digerarea mancarurilor grase este mult marita comparativ cu a primatelor.250 mii de ani conteaza foarte mult, evolutia se petrec mult mai repede decat credem noi. De ex, o familie de nordici daca se hotarasc sa traiasca in Africa, precum triburile primitive, fara avantajele lumii moderne, in 7 generatii vor deveni negri. Scimbarile se produc accelerat, uneori de la o generatie la alta. De ex, in numai 2 generatii media inaltimii la occidentali a crescut cu vreo 10 cm si asta datorita alimentatiei mai bune in faza de sarcina si in primii ani de crestere. Un ex imi vine in minte, imediat dupa razboi, suedezii parca, au fost primii care au introdus in scoli un program cornul si laptele, mult mai complex si elaborat decat ce avem noi. Astazi, au media de inaltime de 183, francezii au 176.

  6. Mariana C. spune:

    Cum ai reusit sa renunti la preparatele din faina de grau si cu ce le-ai inlocuit?

    • Calin Cyfer spune:

      am renunțat la ele când am devenit raw vegan (atunci am renunțat la toate de fapt). Pe dieta raw, preparatele din făină de grâu se înlocuiesc cu fructele, pentru a nu fi deficitar la capitolul carbohidrați. Țin să menționez că pentru mine e cel mai greu să renunț la făina de grâu. Dă cea mai cruntă dependență și nici acum nu sunt pe deplin vindecat.

  7. Iulian C. spune:

    omul de acum 1 milion de ani nu e omul din ziua de azi. asta e ca si cum ai spune ca un bichon trebuie sa traiasca ca un lup preistoric.

    Uite o poza cu niste australopiteci, stramosi ai omului acum vreo 2.5 mil. ani : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Australopithecus_couple.jpg

    Plus, sunt diferentze majore intre marimea colonului la om si alte primate. colonul s-a redus ca dimensiune pentru ca am avut acces la grasimi in dieta. Pe langa asta, e destul de naiv din partea noastra sa zicem „trebuie sa mananc neprocesat in niciun fel ca asa e natural…si doar fructe si niste frunze ca asa mananca urangutanul”…stand pe internet de la un laptop imbracati in haine la caldura unei centrale termice intre pereti zugraviti…inventiile respective fiind ale unor oameni care au mancat gatit si au avut energie sa descopere curentul electric, cimentul, folosirea fibrelor textile, etc 🙂 Mancarea cruda e grozava dar argumentul de „asa e natural” nu e unul valid in niciun fel, si daca ai probleme in a digera mancarea gatita, e ptr ca ti-ai instalat o credinta in subconstient legata de „faptul” ca mancarea gatita e rea…si atunci se trimite un semnal spre suprarenale care vor secreta hormoni neputandu-se sintetiza enzime digestive ptr mancarea aia gatita. pot fi si alte cauze, si e o experienta comuna la raw foodisti, dar din punct de vedere medical nu e un lucru pozitiv. take care.

    • Calin Cyfer spune:

      Odată pus pe foc, alimentul se schimbă major până la nivel celular. Corpul nu-l mai poate recunoaște pentru simplul motiv că așa ceva nu există în natură decât ocazional, la un incendiu de pădure, dar și acolo șansele sunt mici, pentru că va fi făcut scrum. Instinctul mă îndeamnă să dau la o parte această mâncare gătită, atâta timp cât am la dispoziție suficiente calorii din mâncarea crudă.
      Nu mă interesează câtuși de puțin că noi poate suntem poate rezultatul faptului că omul a început să gătească, drept urmare i-a crescut creierul și așa a apărut civilizația (asta oricum nu e demonstrat). Pe mine mă interesează că acum în momentul ăsta, tocmai datorită civilizației, pot să-mi permit să mănânc crud, dacă asta îmi doresc și surpriză, chiar asta îmi doresc. 🙂
      Cât despre faza cu credința mea din subconștient, nu ai dreptate. Crezi că mie nu mi-ar plăcea să mănânc gătit? O, cum să nu. Problema e că mâncarea gătită nu merge, dar asta nu poți să știi decât după ce faci ca mine. Post negru, perioadă lungă de câteva luni 100% raw și exerciții fizice intense. Doar așa poți să fii mult mai sensibil la corpul tău. Atunci când ești obișnuit cu anumiți parametri pentru alergarea de dimineață și aceștia sunt dați peste cap pentru că ai mâncat gătit cu o zi înainte, nu nimic subiectiv în apreciere. Pur și simplu nu merge. Orice mâncare gătită, poate fi și vegană îmi produce următoarele chestii: deshidratare, puls de repaos ridicat cu cel puțin 15-20 bătăi, dureri în articulații și temperatura corporală ridicată cu 1.5 grade. Dacă eu pot să-mi induc toate astea din subconștient, înseamnă că am puteri de care habar n-aveam 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +