Cyfer : Color : Cuprins

Benzină, ulei, piese auto și nutriție

Am mașină de 20 de ani și corp chiar de mai mult timp. Văd o analogie între modurile de întreținere ale celor două. La fel cum mașina are nevoie de benzină/motorină, ulei de motor și părți de schimb, organismul nostru are nevoie de carbohidrați, grăsimi și proteine.

car

Carbohidrații = benzina

„Corpul n-are nevoie de niciun gram de carbohidrați”, vor spune fanii dietelor low carb. Ei se bazează pe capacitatea corpului de a transforma grăsimile și proteinele în glucoză. Toți fug de alimentele cu index glicemic ridicat, adică de acelea care se transformă rapid în glucoză în sânge, gata să fie dusă la celule. Sigur, pe aceeași idee putem spune că nici mașina n-are nevoie de benzină/motorină. Putem construi în portbagaj o mini-rafinărie pentru a transforma petrolul în combustibil, dar de ce am face asta? De ce nu am respecta organismul prin a-i oferi nutrimentele care se transformă cel mai rapid în glicogen, respectiv carbohidrații?

A, că e sistemul poate fi murdar și înfundat de atâta junk ingerat, asta e altceva. Sistemul trebuie curățat, astfel încât glucoza să nu stea în sânge prea mult și să fie dusă de insulină acolo unde trebuie. Prin alimente cu index glicemic ridicat, nu mă refer la zahăr de masă, prăjituri și bomboane. Mă refer la alimente întregi, neprocesate, care vin la pachet cu apă, fibră, vitamine și minerale.

Rezervele noastre de glicogen scad cel mai repede dintre toate. În 2-3 zile atingem fundul rezervorului și corpul trebuie să ia măsuri. Le putem pierde chiar în 2-3 ore de exerciții fizice intense. În schimb, un om obișnuit poate avea grăsime corporală pentru 2-3 luni, iar aminoacizi pe termen nelimitat, dacă alimentația sa oferă calorii suficiente din alimente întregi. Eu socotesc carbohidrații ca fiind cel mai important aliment. Când am început să-mi umplu în sfârșit rezervorul, în loc să merg cu el pe jumătate gol, am constatat că „hei, acum pot face multe chestii pe care nici nu le visam, cum ar fi să alerg 21 de kilometri pe munte”.

Grăsimile = uleiul

Nu faci plinul de ulei foarte des, poate doar dacă e spartă baia de ulei. Tot așa, organismul are nevoie rar mâncăruri bogate în grăsimi. Un om obișnuit are pe el kilograme de grăsime, gata să ardă săptămâni bune, în caz de maximă necesitate. Câteodată, aceste rezerve pot ajunge și ele foarte jos, dar e imposibil pentru un om care mănâncă normal și nu se antrenează intens. Atleții trebuie să facă sacrificii mari, pentru a avea mai puțină grăsime, deci o greutate mai mică, ce-i va face mai eficienți în sportul lor. Fiecare se simte bine la un anumit procentaj de grăsime. Eu am observat că organismul intră oarecum în panică în momentul în care încep să mi se vadă clar cele 6 pătrățele pe abdomen. Atunci, parcă un instinct animalic mă împinge să mănânc ceva gras (nuci, semințe, avocado) și să-mi cresc un pic procentajul de grăsime. Asta ar fi „completarea de ulei”.

Proteinele = piesele de schimb

Odată ce ești adult și ți-ai construit carcasa, nu mai ai nevoie de proteine atât de multe. Din concluziile Organizației Mondiale a Sănătății se înțelege că nu poți fi deficient în amino acizi, atunci când mănânci suficiente calorii, orice alimente întregi ai consuma. Laptele uman are doar 6% proteine și copilul poate crește luni de zile doar pe acest lapte.

Să mănânci alimente bogate în proteine la fiecare masă e ca și cum ți-ai duce mașina în fiecare zi la service, să-ți schimbi niște piese, altfel bune. Este inutil și automobilul se va uza până la urmă de la atâtea schimbări. Mecanicul îți spune că nu e nevoie, iar tu îi spui, bine, atunci hai să ardem piesele pentru combustibil. Organismul transformă proteine în exces în glucoză. E un proces costisitor, iar prea multă proteină pune presiune pe rinichi.

Concluzii

Plinul de carbohidrați trebuie făcut în fiecare zi, de 3-4 ori. O să-mi spuneți că la mașină plinul se face mult mai rar. Depinde cât mergi. Presupunem că mergi pe o autostradă 24 de ore în continuu. Va trebui să faci plinul de vreo 4 ori.

Corpul îți va spune singur când trebuie să completezi uleiul. Când se văd deja bine definiți mușchii și venele, vei simți dorința de a adăuga o masă mai bogată în grăsime pentru completări.

Proteine… Dacă mănânci destule alimente întregi, uită de grija lor.

Vitaminele și mineralele sunt deja fine-tuning. Încearcă întâi să corectezi macro-nutrimentele și apoi poți începe să reglezi piulițele 🙂



Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +