Cyfer : Color : Cuprins

Benzină, ulei, piese auto și nutriție

Am mașină de 20 de ani și corp chiar de mai mult timp. Văd o analogie între modurile de întreținere ale celor două. La fel cum mașina are nevoie de benzină/motorină, ulei de motor și părți de schimb, organismul nostru are nevoie de carbohidrați, grăsimi și proteine.

car

Carbohidrații = benzina

„Corpul n-are nevoie de niciun gram de carbohidrați”, vor spune fanii dietelor low carb. Ei se bazează pe capacitatea corpului de a transforma grăsimile și proteinele în glucoză. Toți fug de alimentele cu index glicemic ridicat, adică de acelea care se transformă rapid în glucoză în sânge, gata să fie dusă la celule. Sigur, pe aceeași idee putem spune că nici mașina n-are nevoie de benzină/motorină. Putem construi în portbagaj o mini-rafinărie pentru a transforma petrolul în combustibil, dar de ce am face asta? De ce nu am respecta organismul prin a-i oferi nutrimentele care se transformă cel mai rapid în glicogen, respectiv carbohidrații?

A, că e sistemul poate fi murdar și înfundat de atâta junk ingerat, asta e altceva. Sistemul trebuie curățat, astfel încât glucoza să nu stea în sânge prea mult și să fie dusă de insulină acolo unde trebuie. Prin alimente cu index glicemic ridicat, nu mă refer la zahăr de masă, prăjituri și bomboane. Mă refer la alimente întregi, neprocesate, care vin la pachet cu apă, fibră, vitamine și minerale.

Rezervele noastre de glicogen scad cel mai repede dintre toate. În 2-3 zile atingem fundul rezervorului și corpul trebuie să ia măsuri. Le putem pierde chiar în 2-3 ore de exerciții fizice intense. În schimb, un om obișnuit poate avea grăsime corporală pentru 2-3 luni, iar aminoacizi pe termen nelimitat, dacă alimentația sa oferă calorii suficiente din alimente întregi. Eu socotesc carbohidrații ca fiind cel mai important aliment. Când am început să-mi umplu în sfârșit rezervorul, în loc să merg cu el pe jumătate gol, am constatat că „hei, acum pot face multe chestii pe care nici nu le visam, cum ar fi să alerg 21 de kilometri pe munte”.

Grăsimile = uleiul

Nu faci plinul de ulei foarte des, poate doar dacă e spartă baia de ulei. Tot așa, organismul are nevoie rar mâncăruri bogate în grăsimi. Un om obișnuit are pe el kilograme de grăsime, gata să ardă săptămâni bune, în caz de maximă necesitate. Câteodată, aceste rezerve pot ajunge și ele foarte jos, dar e imposibil pentru un om care mănâncă normal și nu se antrenează intens. Atleții trebuie să facă sacrificii mari, pentru a avea mai puțină grăsime, deci o greutate mai mică, ce-i va face mai eficienți în sportul lor. Fiecare se simte bine la un anumit procentaj de grăsime. Eu am observat că organismul intră oarecum în panică în momentul în care încep să mi se vadă clar cele 6 pătrățele pe abdomen. Atunci, parcă un instinct animalic mă împinge să mănânc ceva gras (nuci, semințe, avocado) și să-mi cresc un pic procentajul de grăsime. Asta ar fi „completarea de ulei”.

Proteinele = piesele de schimb

Odată ce ești adult și ți-ai construit carcasa, nu mai ai nevoie de proteine atât de multe. Din concluziile Organizației Mondiale a Sănătății se înțelege că nu poți fi deficient în amino acizi, atunci când mănânci suficiente calorii, orice alimente întregi ai consuma. Laptele uman are doar 6% proteine și copilul poate crește luni de zile doar pe acest lapte.

Să mănânci alimente bogate în proteine la fiecare masă e ca și cum ți-ai duce mașina în fiecare zi la service, să-ți schimbi niște piese, altfel bune. Este inutil și automobilul se va uza până la urmă de la atâtea schimbări. Mecanicul îți spune că nu e nevoie, iar tu îi spui, bine, atunci hai să ardem piesele pentru combustibil. Organismul transformă proteine în exces în glucoză. E un proces costisitor, iar prea multă proteină pune presiune pe rinichi.

Concluzii

Plinul de carbohidrați trebuie făcut în fiecare zi, de 3-4 ori. O să-mi spuneți că la mașină plinul se face mult mai rar. Depinde cât mergi. Presupunem că mergi pe o autostradă 24 de ore în continuu. Va trebui să faci plinul de vreo 4 ori.

Corpul îți va spune singur când trebuie să completezi uleiul. Când se văd deja bine definiți mușchii și venele, vei simți dorința de a adăuga o masă mai bogată în grăsime pentru completări.

Proteine… Dacă mănânci destule alimente întregi, uită de grija lor.

Vitaminele și mineralele sunt deja fine-tuning. Încearcă întâi să corectezi macro-nutrimentele și apoi poți începe să reglezi piulițele 🙂



7 răspunsuri la “Benzină, ulei, piese auto și nutriție”

  1. Zeni spune:

    Nah, că ți-ai găsit belea! Și a și durat cam mult… :))

  2. Cătălin spune:

    Salut,
    Imi pare rau sa vad ca te-ai transformat intr-un „nutritionist”, te apreciez pentru foarte multe chestii insa cand incepem sa dam sfaturi bazate doar pe niste preferinte personale nu e bine, nu e bine pt. persoanele care ajung aici de la un simplu search pe google, nu e bine pt. persoanele ca Tiberiu care nu stiu ce-s aia carbohidraNti nu e bine pt. tine ca muzician si om. De cand cu amicii google si internetu’ toata lumea care a adoptat un stil de viata mai „sanatos”, de la vegani pana la fani paleo au impresia ca sunt nutritionisti si au dreptate doar pt. ca la ei functioneaza sau a functionat.
    Articolul de mai sus si cele precedente au atat de multe erori, confuzii si aberatii incat am impresia ca e studiul china reloaded, sunt teorii penibile de anii 80′.
    Acele teorii care ne-au adus ca rasa umana la ceea ce suntem azi, grasi, diabetici si cu probleme cardiace. Singura diferenta este ca tu promovezi carbo neprocesati.
    Cand in america anilor 70 -80 a inceput sa apara obezitatea „nutritionistii” au dat vina pe grasimi si au incurajat consumul de carbohidrati si produse lowfat, oamenii inca au impresia ca cerealele cu lapte sunt o mancare sanatoasa. Ghici ce ? 30 – 40 de ani mai tarziu suntem mai multi obezi ca niciodata, de fapt exista mai multi obezi decat subnutriti pe planeta 😉
    Eu o sa te rog in continuare sa ramai la ce scriai si pana acum ca era mult mai interesant. Lasa sfaturile specialistilor, ca nu se stie ce fac unii ca Tiberiu. Pentru unele persoane veganismu’ inseamna sa mananci varza 7 zile din 7, pt altii doar mere s.a.m.d., este un stil de viata in care daca nu aprofundezi problema poti ajunge sa ai niste deficiente serioase, iar tu nu faci decat sa le arati si sa le povestesti preferintele tale personale in trei randuri, gen: Fructele is bune mancati cat mai multe, grasimile sunt rele mancati cat mai putine, si nu mai mancati nici un animal, insa Tiberiu habar n-are ce-s carbohidraNtii, ce sa mai vorbim de B-12 de exemplu.
    Cu stima,
    Un om care nu tine diete, cure si regimuri si a slabit foarte multe kile si poa’ sa alerge pe munti fara sa manance numai carbo.

    • Calin Cyfer spune:

      Salut!
      Nu sunt în niciun caz nutriționist și nici n-am lăsat să se înțeleagă asta. Sunt doar un tip care a citit și a experimentat foarte multe în acest domeniu în ultimii ani. Acesta este un blog pe care sunt liber să scriu ce am chef, adică mi-am acordat libertatea asta. Nu am cum să-mi reprim sau să-mi ascund interesul pentru o alimentație sănătoasă.
      Dacă unii vor să vadă doar câteva fațete din mine și sunt dezamăgiți de altele, treaba lor, eu nu pot fi decât ceea ce sunt.
      Normal că articolele mele nu sunt articole serioase de nutriție, nici nu se vor a fi asta. În ele încerc doar să sintetizez ceea ce știu și ceea ce am experimentat în câteva paragrafe pe o anumită temă. Dacă articolele cresc interesul pentru o hrană sănătoasă, celor care mă citesc, mă bucur mult. Sunt sigur că nimeni nu o să schimbe dieta doar pentru că a citit un articol de-al meu. Dar pot să le deschid interesul să caute și alte informații și să decidă pentru ei.
      Cât despre ce despre ideile de anii 80, consumul „low fat” în america presupune 35% grăsimi. Dacă ăsta e low fat, high carb pentru tine, pentru mine în nici un caz nu e. Eu sunt sub 10% cu grăsimile, iar carbohidrații vin doar din fructe, cu un aport crescut de apă, vitamine și minerale. Asta promovez eu și nu are nicio legătură cu iaurturile low fat, hălci de carne cu grăsime mai puțină și mai știu eu ce alte produse „low fat”.

  3. Cosmin spune:

    Salut Tiberiu,

    Hai ca-ti raspund eu. Lasa-l te rog pe Cyfer sa se intoarca la lectiile de chitara. Daca vin multi ca tine se transforma in nutritionist.

    Este foarte simplu:
    Mananci doar fructe in fiecare zi si in orice cantitate. Fructele ti le alegi singur dupa preferinte.

    • Calin Cyfer spune:

      Tiberiu, pentru a completa ce a zis Cosmin, dacă poți mânca doar fructe și legume crude ar fi minunat. Asta ar însemna că nu te mai interesează ce și cât mănânci. Poți mânca după apetit. Dacă îți place un anumit fruct sau legumă, fără să fie procesată, poți fi sigur că organismul tău îți dă semnalul: „ceea ce mănânci e bun, avem nevoie, bagă”.
      Așa că mănâncă liniștit, fă ceva mișcare, ce-ți place ție și totul va fi în regulă.
      Am mai scris și alte articole despre nutriție, poate te inspiră. Baftă!

  4. Ioana spune:

    Foarte, foarte bine supus. 🙂

  5. Tiberiu spune:

    Salut…ai putea sa imi spui te rog cam ce fel de regim bazat pe fructe si legume ar trebui sa tin,daca am 105 kg la
    190cm? Ma refer daca ai putea sa imi spui exact ce ar trb sa consum in fiecare zi,si cam ce perioada..Multumesc mult! (eu nu stiu ce anume contine carbohidranti,proteine si in ce procent )

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +