Cyfer : Color : Cuprins

Păcăleala Low-Carb – dietele slabe în carbohidrați

E foarte la modă dieta bogată în grăsimi, camuflată în low carb, slabă în carbohidrați. Oamenii nu știu ce să mai facă pentru a slăbi rapid și ușor. Slăbirea rezultată din acest stil de viață e o mare păcăleală.

slanina

Am spus în articolul despre cum slăbim că grăsimile sunt arse în funcție de glicogenul și carbohidrații aflați la dispoziția organismului. Cu cât mai puțin zahăr, cu atât vor fi arse mai multe grăsimi. Cei aflați pe dieta low carb, sau dieta Atkins, coboară foarte mult nivelul carbohidraților din alimentație, sperând astfel la slăbire și arderea grăsimilor.

Unde este păcăleala? Glicogenul este stocat în corp alături de foarte multă apă. Un gram de glicogen necesită două grame de apă. Cum carbohidrații sunt limitați, corpul începe să ardă din glicogen, la fel ca în timpul unui post negru. Rezultatul este scăderea rapidă în greutate. După doar 4000 de calorii arse din glicogen, se pierd 3kg (1kg glicogen, 2kg apă). Individul se bucură, dar e prostesc. E ca și cum te-ai bucura că acum mașina ta este mai ușoară, pentru că are rezervorul gol. O fi mai ușoară, dar nu mai merge. Acel glicogen trebuie pus la loc pentru o funcționare optimă. Cu rezervele de glicogen la minim, corpul începe să ardă grăsimi pentru a produce glicogen, printr-un proces foarte costisitor numit gluconeogeneză. Prin acest proces se produc ketonii, un compus chimic care circulă prin sânge și ne face să ne simțim ca și cum am fi sub influența alcoolului.

Dietele low carb sunt de obicei și slabe caloric, asta pentru că grăsimile sunt sățioase și n-ai cum să mănânci atâtea calorii, câte mâncai atunci când consumai și carbohidrați. Fără carbohidrați și fără calorii suficiente, corpul are mecanismele necesare pentru a supraviețui, însă pe termen lung, acest tip de dietă nu are cum să nu aibă un efect nociv asupra sănătății. Unii mai încearcă să facă și sport pe această dietă, ceea ce este și mai periculos. Fără glicogen suficient și sub influența ketonilor (adică puțin turmentați), se pot accidenta foarte ușor. Nu există niciun sportiv profesionist pe această dietă. N-ar avea cum. Dacă voi cunoașteți unul, vă rog să-mi spuneți.

Mâncărurile grase sunt extrem de slabe în nutrimente, comparativ cu cele bogate în carbohidrați. O dietă bogată în slănină, unt, untură și carne grasă va duce invariabil la deficiențe, mai ales că aceste alimente sunt acide și corpul trebuie să compenseze cu elemente alcaline proprii.

Scurtăturile nu merg. Recomandarea mea este să uitați de cântar. Corpul vostru merită un plin cu glicogen și o hidratare pe măsură. Alegeți fructele pentru a face acest plin. Nu numai că veți primi carbohidrați și apă, dar în același timp veți avea și aproape toate nutrimentele de care aveți nevoie. Cu plinul făcut, veți avea în sfârșit energia să faceți tot ce v-ați dorit. Corpul se va adapta singur noilor cerințe.



25 de răspunsuri la “Păcăleala Low-Carb – dietele slabe în carbohidrați”

  1. Dana spune:

    E naspa tare ca orice neavizat poate sa bata campii despre orice subiect vrea el si ca unii citesc aberatiile si duc mai departe ce citesc. Keto nu inseamna sa te indopi cu grasimi animale, daca ati citi cartile, v-ati da seama ca un stil de viata care te fereste de multe pericole. Cunosc persoane care tin aceasta dieta, sau, mai bine zis, au acest stil de viata de peste 3 ani, au analizele foarte bune, au renuntat partial sau total la insulina, li s-a imbunatatit starea de sanatate. Va rog, documentati-va inainte sa emiteti asemenea ineptii.

    Iar in legatura cu „Dietele low carb sunt de obicei și slabe caloric, asta pentru că grăsimile sunt sățioase și n-ai cum să mănânci atâtea calorii, câte mâncai atunci când consumai și carbohidrați” – este foarte, foarte fals, imediat ajungi la limita caloriilor necesare pentru ca grasimile au cele mai multe calorii.

    • Calin Cyfer spune:

      Stau și mă întreb cum s-a putut adapta primata homo sapiens într-un interval atât de scurt să se transforme din animal frugivor, deci carbohidrați cât cuprinde consumați, într-un animal keto, speriat și chiar oripilat de carbohidrați, stând să numere în fiecare zi câte grame de carbohidrați a îngurgitat, pentru ca Doamne ferește să nu fie scos din zona keto, adică o stare de urgență pentru organism, dar aparent atât de sănătoasă. Dieta keto nu are nicio bază, este o altă dietă hocus pocus, bună pentru creduli.

  2. Yolo spune:

    Totul e fals

  3. vali spune:

    Tin de 3 luni dieta keto cateodata nu trec de 20 grame de carbo pe zi , in general ma apropii de 50. Mananc carne,slanina ,unt , smantama pentru frisca , oua (nu am mancat insa mai mult de 8 pe zi).
    Fac sport dupa pofta inimii : forta la sala , tenis de masa.
    Nu umblu ca „beat” ,ci dimpotriva, dupa ce esti keto-adapted esti „in priza” toata ziua, nu mai am acele stari de letargie in general dupa-amiaza cum aveam cand bagam carbo la greu.
    Primele 1, 2 saptamani la mine au fost grele nefiind obisnuit sa mananc gras – in general am respectat stilul clasic culturistic cu multi carbo (o prostie as zice acum).
    Mai mult , nu stiu ce sa mai zic , am dat jos o gramada din talie , muschii au ramas pe mine . Succes!

  4. Vlad spune:

    inainte sa mai raspandesti prostii, sa vorbesti aiureli si sa inventezi cuvinte care nu exista in limba romana, gen ketonii, uita-te aici:

    http://www.youtube.com/watch?v=NqwvcrA7oe8

    • Calin Cyfer spune:

      ok, data viitoare o să folosesc cetonă în loc de ketoni, cât despre dieta low carb, cei care o încearcă, experimentează la început o stare mai bună pentru că taie din alimentație cerealele, dar pe termen lung e un mare dezastru. Să-mi spui cum funcționează mai departe 🙂

  5. da spune:

    Nu există niciun sportiv profesionist pe această dietă.
    Gresit.

    80% din culturistii din tara, si 99% dintre profesionisti de pe intreaga planeta se definesc cu dieta ketogenica. si da roade. o spun din experienta proprie. carbo se elimina dar se pastreaza 50 gr/zilnic.

    • Calin Cyfer spune:

      80% din culturiștii din țară? de unde ai luat cifra asta? 🙂 Cum fac bulk, cu slănină? :))
      cât despre aia cu 99%.. :))
      Aștept măcar UN exemplu de sportiv profesionist low carb 🙂

      • da spune:

        dieta e compusa din proteine si lipide. procenele se calculeaza in functie de energia consumata in sala de culturism, antrenamentul cardio, jogging si categoria de kg unde se intra.
        grasimile pot fi formate din ulei de masline extravirgin, nu din slanina sau salam, asta depinde de fiecare.
        proteinele din carne , oua, branzeturi .
        se merge si 50 % proteina si 50 % lipid dar se pot inversa in functie de individ, tip somatic.
        Verifica la orice concurs de culturism/fitness si vezi ca 2 din primii 3 medaliati tin aceasta dieta. pot fi folosite si grasimi si proteine de calitate. si mai intervine hidratarea care are un procent mare. dar daca studiezi dieta, vei vedea ca e in contradictie cu ce ai scris mai sus.

        • Calin Cyfer spune:

          Încă nu mi-ai dat un exemplu clar… Cu nume și prenume. Un atlet low carb 🙂
          Cum nu mă pricep la culturism, m-am uitat cine e mr olympia anul trecut. Phil Heath. Declară că mănâncă 600g de carbohidrați pe zi. Nu mi se pare low carb deloc 🙂
          Că bodybuilderii își scad carbohidrații înainte de concurs pentru a mai tăia din grăsime, e altceva și nu e nimic atletic în asta.
          Eu aștept să-mi spui un alergător, ciclist, fotbalist, luptător de sumo, boxer sau alt atlet care e low carb 🙂

  6. Hetti spune:

    http://www.youtube.com/watch?v=h50_xG-O98w

    http://www.youtube.com/watch?v=kPZg9q_MUlI&list=FL1wyIJp4VyBstsn6Ffc3gkQ&index=11

    Nu e destul de evident? Plus ca nu inteleg de ce vorbeste cineva atata vreme cat nu are la indemna propria experienta.
    Eu nu sunt 100% frugivora, mai bag din cand in cand un carbohidrat gatit ca is mare pofticioasa, insa in proportie de 80% numai fructe mananc deja de multa vreme si schimbarile sunt evidente. De la slabit la energie, de la abilitati mentale imbunatatite la atingerea mult mai rapida a unei stari de relaxare aprofundata.
    Si functioneaza pentru mii de oameni, poate mai multi. Si nu veti stii niciodata daca va functiona doar daca veti incerca.
    Eu una nu am fost si nu voi fi niciodata fana a studiilor si a lumii stiintei in domeniul nutritiei, atat de limitata si complet aberanta. Nu mi-am numarat caloriile, nu m-au obsedat aporturile de diversi nutrienti si deja sunt de 8 ani vegana si evident ca nu simt nici un discomfort, poate doar o usoara balonare cand chiar ma indop.
    Calin, felicitari ca ai rabdare cu oamenii. Eu una rar mai adaug ceva cand apuc sa citesc un articol de genul.

  7. Radu spune:

    Ai cumva si o dovada mai palpabila, un studiu ceva ? E destul de mare contradictia intre linkul trimis de mine si experienta ta. Ms

  8. Radu spune:

    Nu stiu de ce zici ca fructele sunt majoritatea alcaline. Legumele da, dar fructele sunt majoritatea acide :http://www.phmiracleliving.com/t-food-chart.aspx

  9. Adrian spune:

    A nu se intelege ca sunt convins ca o dieta low-carb este cea mai buna idee 🙂 Doar ca adevarul pare sa fie, ca mai intotdeauna, semnificativ mai complex 🙂

    • Calin Cyfer spune:

      Păi după ce o încerci, să-mi spui și mie cum a fost 🙂

      • Hetti spune:

        Of si de ce sa mancam altceva cand e cel mai usor sa mancam fructe si legume crude? Nu necesita nici un efort si sunt extrem de gustoase. Carbohidratii sunt principalul carburant al organismului nostru, de sa ii eliminam si sa nu crestem aportul lor pentru o si mai mare performanta fizica?

  10. Adrian spune:

    O s-o fac pe avocatul diavolului si o sa-ti pun la dispozitie si o perspectiva a ‘inamicului’ 🙂

    http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

    De asemenea, ce ne facem cu inuitii? Ei sunt mereu ‘beti’ sau au trecut de pragul initial de adaptare? Si nu uita cat de terminat fizic ai fost chiar tu atunci cand ai schimbat dieta.

    • Calin Cyfer spune:

      Inuiții supraviețuiesc în acele condiții, dar nu trăiesc tocmai optim. Tot respectul pentru ei. Din păcate au mari probleme de sănătate, începând cu osteoporoză. De ce ar vrea cineva să trăiască în condițiile alea, nu știu.
      Știu foarte bine perspectiva low carb, dar aștept încă să văd pe cineva care funcționează pe termen lung pe o astfel de dietă cu o viață activă sportiv. Altfel, dieta asta e bună doar pentru cei care vor să slăbească pe termen scurt, fără să se miște deloc.
      Partea când am fost terminat fizic, nu s-a produs când am schimbat dieta, ci mai târziu, când am încercat raw vegan low carb. A fost oribil, dar cine știe, poate n-am așteptat destul până să fiu „keto adapted”. Picioarele începuseră să-mi amorțească și orice deal urcat încet era o provocare. Noroc că am descoperit repede că trebuie să mănânc mai multe fructe și totul s-a schimbat ca prin farmec.
      Poate cine știe, nu merge low carb pe raw vegan, poate cu carne e altfel, dar n-am încercat.

  11. Radu spune:

    Se poate si cu legume, seminte si peste.Vezi cartea „Slow Burn” a lui Stu Mittleman. Eu am practicat o perioada dieta lui si am reusit sa alerg mult mai usor si mai placut, in zona aerobica (145 bpm in loc de 165). Evident ca nu vei avea chiar acelasi rezultate dar nu vei mai arde atata zahar si corpul va fi mai putin acid. Iti recomand sa citesti cartea lui. Alergatul va deveni mult mai placut.
    http://www.amazon.com/Slow-Burn-Faster-Exercising-Slower/dp/0062736744/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1376984160&sr=8-1&keywords=stu+mittleman

    Eu m-am simtit excelent cat timp am incercat acest regim. Mai plin de energie ca niciodata (timp de 2 luni). E destul de greu de tinut insa pentru ca zaharul e prezent peste tot in jur. Sunt chiar curios cum o sa te simti peste 10-20 ani, dupa o dieta bazata pe atat de multa fructoza. Aciditatea e principala cauza de deteriorare a corpului conform lui Stu.

    • Calin Cyfer spune:

      zahărul, ăla de masă, are un PH de 7.0. E neutru. Fructele sunt majoritatea alcaline. Mai ales când mănânc foarte mult pepene, sau citrice, parcă devin prea alcalin. Îmi vine să mănânc ceva acid ca să compensez. O nucă, ceva 🙂
      Dacă tu ai rezultate bune fără zahăr, îți doresc succes să poți ține dieta respectivă. Să zici că zahărul e prezent peste tot în jur, e ca și cum eu aș spune că nu vreau să fiu frugivor, pentru că mâncărurile procesate sunt mult mai ieftine și disponibile decât fructele.

    • iza spune:

      aciditate de la fructe???????????
      aloooooo, ati studiat nutritia cu ajutorul abecedarului?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +