Cyfer : Color : Cuprins

Cum slăbesc?

Cum slăbesc, pare să fie una dintre întrebările cele mai arzătoare din ziua de azi. Normal. E deajuns să faci o vizită la o piscină publică, sau la mare, pentru a vedea că cei mai mulți au probleme cu greutatea și hălci de grăsime care tremură pe ei. În acest articol o să-mi prezint propria abordare asupra subiectului.

397988_422153001192616_1413276806_n

Mai întâi trebuie să definim ce înseamnă slăbit. Bănuiesc că nimeni nu vrea să slăbească prin deshidratare, pierderea masei musculare sau a celei osoase. Când spunem că vrem să slăbim, ne referim la grăsime. Vrem să pierdem din țesutul adipos, fără să pierdem din forță. Pentru asta, avem nevoie de ajustarea dietei și de puțină mișcare.

Dieta

Organismul nostru este o mașinărie foarte eficientă. Când este vorba de macro-nutrimente, el le va folosi într-o stare cât mai apropiată de cea în care au intrat. Carbohidrații vor fi transformați în glicogen, grăsimile ingerate în țesut adipos și proteinele (dacă sunt de origine animală) în amino acizi. Doar dacă este neapărat necesar, va începe procesul mai complicat de a transforma aceste nutrimente în altceva. De exemplu, dacă nu sunt suficienți carbohidrați, grăsimile și proteinele vor fi transformate în glicogen, sau dacă există o cantitate enormă de carbohidrați, aceștia vor fi transformați în grăsimi. Este un proces costisitor și este posibil doar pentru a supraviețui în cazuri extreme.

Așadar, dacă vrem să scăpăm de țesutul adipos, are sens să reducem la maxim grăsimile din alimentație. Corpul nostru are nevoie de acizii grași esențiali (omega 3 și omega 6), dar cantitățile necesare sunt infime. Mai ales omega 6 ar trebui redus. Are un caracter inflamator și se găsește în mai toate uleiurile și mâncărurile junk. Un raport de 1/1 între omega 3 și omega 6 este optim pentru funcționarea eficientă a organismului nostru, dar în dieta standard actuală, acest raport ajunge să fie între 1/20 și 1/40.

În ceea ce privește carbohidrații, aceștia sunt strâns legați de arderea grăsimilor. Cu cât aportul de carbohidrați este mai mare, cu atât cantitatea de țesut adipos ars va fi mai mică. Glicogenul este prima alegere a corpului când vine vorba de energie și dacă are destul, nu va fi interesat de grăsimi. Totuși, o cantitate prea mică de carbohidrați, ar putea duce la o stare letargică și la pierderea masei musculare. Fiecare își poate găsi nivelul optim de carbohidrați din dietă în care grăsimile sunt arse, dar există și suficientă energie pentru mișcare

Sport/Mișcare

Probabil o să pară surprinzător, dar cea mai bună mișcare pentru arderea grăsimilor sunt exercițiile de forță, cu greutăți sau cu greutatea corpului. Exercițiile care pot fi repetate doar de 3-6 ori fac apoi organismul să lucreze acei mușchi pentru a-i face mai eficienți noilor cerințe. Acest proces ia foarte multe resurse, în special proteine și carbohidrați, dar asta înseamnă că rămân grăsimile să fie arse pentru a completa energia necesară. Acest tip de exerciții crește forța și scade grăsimile, dar trebuie abordate cu grijă. Greutățile mari pot duce la accidentări.

În aceeași idee de mai sus, alergările tip sprint sunt și ele foarte eficiente pentru a arde grăsimile. În general, orice exercițiu intens, care necesită foarte mult glicogen este bun, asta pentru că până se refac acele rezerve de glicogen, corpul trebuie să se bazeze pe grăsimi pentru combustibil. Celor care nu au mai făcut sport demult și nu sunt în formă, nu le recomand acest tip de exerciții. Ele pot duce la accidentări sau la un timp mult prea mare pentru refacere. Orice mișcare este bună. De exemplu, o plimbare lungă arde aproape exclusiv grăsimi, doar că nu la fel de multe ca refacerea după exercițiile intense.

424628_369340883140495_1552259535_n

Concluzii

Având în vedere stilul meu de viață frugivor și cu activități sportive suficiente, îmi e foarte ușor să mă încadrez în recomandările de mai sus. Grăsimile din fructele, legumele, nucile și semințele pe care le mănânc sunt mult sub 10% din totalul aportului caloric. Raportul omega 3 și omega 6 este undeva între 1/1 și 1/4, iar omega 3 este suficient. Carbohidrații îi pot controla foarte ușor. Dacă vreau mai puțini, pur și simplu mănânc mai puține fructe.

Pentru un om care mănâncă standard, e o provocare să-și controleze dieta. Majoritatea mâncărurilor sunt bogate în grăsimi. Chiar și alimentele care sunt numite „carbohidrați” au între 30-50% calorii din grăsimi după gătire. Omega 6 predomină, iar caracterul său inflamator împiedică organismul să funcționeze optim. Carbohidrații de pe dieta standard vin în special din grâne. Acestea sunt surse foarte concentrate în carbohidrați, au încărcătură glicemică mare și de obicei sunt consumate alături de grăsimi. Atunci când corpul primește o cantitate atât de mare de carbohidrați, grăsimile vor sfârși invariabil prin a fi depuse.

Soluții pentru cei de pe dieta standard



12 răspunsuri la “Cum slăbesc?”

  1. Camelia spune:

    In primul rand tin sa te felicit pentru ceea ce faci.Am tot citit pe aici dar mare lucru nu inteleg (nu din vina ta ) si din acest motiv vreau sa stiu daca e ok sa trec de la o zi la alta de la o dieta nesanatoasa la consumul exclusiv de fructe si legume? acestea din urma nefiind multe care sa imi faca placere iar de frunze verzi nici nu vorbesc.Am incercat cu o dieta vegana dar nu am slabit nici un gram timp de o luna

    • Calin Cyfer spune:

      Sigur că e ok să treci de la o zi la alta de la o dietă nesănătoasă la fructe și legume crude. E posibil să ai efecte adverse, adică de detoxificare, dare le poți îmbrățișa. Te poți bucura de ele. Vor trece și apoi te vei simți mai bine. O dietă vegană nu înseamnă neapărat o dietă sănătoasă. Nu știu ce ai mâncat în acea lună, dar nu e nici surprinzător că n-ai slăbit. Trebuie să ai răbdare. Schimbarea către o dietă sănătoasă înseamnă în primul rând HIDRATARE, iar apa cântărește mult. Corpul va renunța la surplusul de apă după ce curățenia va fi terminată. Cine știe cât are de curățat… Poate dura ani de zile. Nu-i atât de simplu. Mănânc zeci de ani toate prostiile, iar apoi cred că într-o lună sunt gata curățat și reparat. 🙂 Succes

  2. Vlad spune:

    Calin, am o intrebare legata de „cum slabesc?”.

    In materie de lichide, mi-am propus sa nu mai beau alcool, cafea, sucuri (zahar procesat) si lapte (grasimi) pentru o perioada.
    Asa ca ma voi reorienta pe apa si ceaiuri.

    Ce parere ai despre ceaiuri si in special despre ceaiul verde/negru in nutritie?

    Mersi! 🙂

    Vlad

    • Calin Cyfer spune:

      Eu nu folosesc ceaiuri, nu sunt raw, nu știu la ce mă ajută și unele sunt stimulente, în special cel verde. Am înțeles că unele sunt benefice pentru anumite treburi… probabil că sunt. Cel mai bine e să te interesezi despre anumite ceaiuri, ce rol au, ca să fii sigur că le bei cu un scop anume. 🙂

      • Vlad spune:

        A, corect. Uitasem de partea cu raw. 🙂

        Pot sa te mai intreb daca consumi fructe deshidratate si ce parere ai despre ele?
        Si de asemenea despre granele neprocesate (e.g.: grau inmuiat in lapte/apa)?

        PS: Ma crezi sau nu, datorita acestui blog am ajuns sa mananc seara creveti cu castraveti (combinatie dementiala!), in loc de burgeri cu cartofi prajiti. Nu mi-am propus sa devin raw, dar mi-am propus sa duc un stil de viata mai sanatos. 😀

        • Calin Cyfer spune:

          Mă bucur că blogul meu te-a inspirat să mănânci mai sănătos.
          Fructele deshidratate nu le recomand pentru că deshidratează. În plus, majoritatea sunt deshidratate la o temperatură prea mare, deci nu mai sunt raw și sunt tratate cu diverse substanțe nocive. Pentru mine, sunt o soluție atunci când nu am altă alternativă. Atunci încerc să caut varianta cea mai bună. De obicei asta înseamnă curmale tunisiene, dar se găsesc rar. Se mai găsesc stafide pe care se specifică faptul că nu s-au folosit alte ingrediente și aceștia au fost doar uscați.
          Grâne încolțite consum din an în paște. Mi se par greu de preparat și nu simt o schimbare reală în corpul meu, cât să merite efortul.

  3. Ann spune:

    Ai constatat vreo imbunatatire a vederii dupa schimbarile facute in alimentatie?

  4. […] spus în articolul despre cum slăbim că grăsimile sunt arse în funcție de glicogenul și carbohidrații aflați la dispoziția […]

  5. Ioana spune:

    OK, interesant articol.
    Sunt anumite grupuri (le gasim si pe FB) care recomanda a se manca fructe in orice cantitate, ca daca elimini de tot grasimile si proteine, in timp tot ajungi sa slabesti. Daca am inteles eu bine acest articol, tu zici ca daca mananci prea multi carbohidrati nu slabesti. 🙂 Eu sunt in situatia in care trebuie sa slabesc, mananc preponderent fructe si cateodata seara carbohidrati gatiti f simplu (cartofi fierti, paste de porumb/orez sau orez fierte fara sare), dar intr-adevar inca nu am slabit nimic. Pe grupurile respective in care se recomanda a se manca fructe in orice cantitate se zice ca organismul are nevoie de timp pentru a se adapta la acest stil de viata si exista posibilitatea ca in primele luni sa nu slabesti deloc.
    Sincer, nu mai inteleg cum ar trebui sa procedez.

    • Calin Cyfer spune:

      Din experiența proprie, am observat că e greu să mănânci prea mulți carbohidrați din fructe, mai ales dacă mai faci și sport. Fructele sunt în proporție de aproximativ 90% apă, deci trebuie să mănânci un volum foarte mare, pentru a egala caloric o masă de grâne. E greu dar nu imposibil. Dacă vezi că nu slăbești, poți coborî ușor cantitatea de fructe până în momentul în care ți-e un pic foame și poate și un pic frig când te culci. În acest fel, ești sigură că organismul nu are suficienți carbohidrați și arde din grăsimi. Odată ce ai ajuns la nivelul de grăsime corporală dorit, poți să mănânci fructe câte dorești. E foarte greu să pui grăsime doar din fructe. Bine, asta presupunând că mănânci puține grăsimi.

    • hiqliving spune:

      renunta la carbohidratele gatite. Prin prelucrare termica se distrug enzimele, fara enzime digestia este incompleta, alimentele raman in intestin, lipite de peretele intestinului si impiedica absorbtia nutrientilor din fructe si alte alimente valoroase nutritiv. Bashca mai si fermenteaza. Enzime, enzime, enzime – ele sunt cheia succesului in slabire.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +