Cyfer : Color : Cuprins

Cum arăt?

Trăim într-o societate în care lumea e foarte preocupată de aspectul fizic. S-au impus niște standarde și unii oameni ajung să trăiască adevărate drame, dacă nu corespund acelor parametri. Dar oare e chiar atât de important? Cum s-a format acest sistem de valori și cum putem să trecem peste el? Sunt multe alte aspecte ale vieții, cărora trebuie să le oferim prioritate înaintea unui amănunt atât de subiectiv, cum e frumusețea fizică.

De când am devenit frugivor, cel mai des am auzit că sunt prea slab și că nu am masă musculară. Oare? Greutatea mea este de 78kg, la o înălțime de 186cm. Asta înseamnă un indice de masă (BMI) de 22.5. În standardul actual, este considerată o greutate normală atunci când BMI este între 18.5 și 24.9. După cum vedeți, eu sunt mai aproape de limita superioară, decât de cea inferioară. În România, s-a încetățenit ideea că trebuie să ai atâtea kilograme, câți centimetri ai peste un metru. Adică eu ar trebui să am 86kg. Este evident cât de artificială este o asemenea abordare. Acestea sunt doar cifre.

Masa musculară este strâns legată tipul de mișcare pe care îl fac. Sportul practicat de mine cel mai des este alergarea pe distanțe lungi (semi-maraton). Atleții din acest sport sunt slabi și au indicele de grăsime mic. Pentru a pune masă musculară, trebuie să ridici greutăți mari. Atât de mari încât să nu poți face decât 3-4 repetiții. Este exact inversul alergării pe distanțe lungi, care pune o presiune mică pe mușchi, dar de lungă durată. Deși 3 zile din săptămână practic câteva exerciții de gimnastică (flotări, abdomene, genoflexiuni, tracțiuni la bară), acestea au rolul doar de a mă menține în formă și nu de a pune masă musculară.

Iată câteva exemple de tipuri de corp masculin:
Vânător-culegător african. Activitățile lui sunt mersul pe jos, alergatul ușor, mici reprize de sprint, căratul animalelor vânate, culesul plantelor și construirea adăpostului.
hunter1

Lance Armstrong ciclist (de 7 ori câștigător în Turul Franței). Sportiv de anduranță, activitatea lui principală este de a merge pe bicicletă de la 4 ore în sus pe zi. Acest tip de atleți trebuie să fie foarte slabi, să aibă un indice mic de grăsime și să nu aibă masă musculară în locurile în care aceasta nu e necesară (în acest caz, partea de sus a corpului).
armstrongget_2368796b

Hossein Rezazadeh (halterofil, recordman la peste 105 kg). Acest tip de atleți au o musculatură foarte dezvoltată, dar și un procent de grăsime mare. Asta pentru că obiectivul lor e să ridice cât mai mult, să fie cât mai puternici. Mănâncă enorm și chiar dacă grăsimea se depune, ea nu îi împiedică să fie eficienți în acest sport.
hossein reza zadeh of iran lifts 441 pounds

Arnold Schwarzenegger (culturist, de 6 ori Mr Olympia). Atleții de acest tip urmăresc o musculatură dezvoltată, dar în același timp un indice mic de grăsime, pentru ca mușchii să iasă mai bine în evidență. Au două perioade bine definite de antrenament. Una în care pun masă musculară, dar și grăsime, iar a doua în care taie această grăsime, încercând să păstreze cât mai mult din masa musculară înainte de concurs.
arnold_schwarzenegger_Young_Photos-{2}

Om supraponderal, sport zero, junk food și alcool nelimitat 🙂packers-fan

Călin Cyfer, alergător ocazional de semi-maraton. Aici aveam 37 de ani și alergam de mai puțin de un an de zile.
alergator

Am văzut toate aceste exemple. Cum trebuie să arate un om normal?

Aspectul este ultimul lucru care contează!

Omul este probabil singurul animal interesat de felul în care arată. Singurul care își ghidează viața după reflexia dintr-o oglindă. Pe mine mă interesează ca organismul să mă ajute în activitățile zilnice. Îmi place să călătoresc, să merg pe jos, să alerg și să merg cu bicicleta. Toate aceste activități îmi modelează corpul într-un anumit fel. Mi s-ar părea o prostie să fac niște activități care nu-mi plac, doar pentru aspectul fizic. De ce „să lucrez” corpul meu pentru a fi aproape de un standard arbitrar? Se lucrează el singur în funcție de ceea ce fac.

Alimentele pe care le consumăm au rolul de a ajuta organismul să se recupereze după efortul depus. Ele nu construiesc mușchi ci oferă corpului materialele necesare pentru refacerea țesuturilor. Dacă mâncarea ar construi mușchi, toți atleți s-ar antrena în bucătărie. O dietă curată este importantă, dar felul în care arăți ține mai mult de cum îți folosești corpul. Totuși, un stil alimentar defectuos ar putea sabota dorința de a face sport și ar duce la un aspect considerat neplăcut. Iată câteva exemple:

  1. prea puțini carbohidrați
    Glicogenul este prima opțiune a corpului când vine vorba de energie. Prea puțini carbohidrați înseamnă mai puțin glicogen, înseamnă mai puțină energie. Lipsa glicogenului face corpul să aibă un aspect plat.
  2. prea mult sodiu (sare)
    Sarea reține apă în organism pentru a fi diluată. Persoanele care mănâncă foarte sărat, au un aspect pufos, umflat. Culturiștii au mare grijă în limitarea sodiului înainte de concursuri.
  3. prea multă grăsime
    Consumul alimentelor cu un conținut mare de grăsime îngreunează circulația sanguină, deci și capacitatea oxigenului de a ajunge la celule. Energia e redusă, la fel și dorința de a face mișcare. Cum e nevoie de foarte multă mișcare pentru a arde acea grăsime, ea sfârșește până la urmă prin a fi depusă.
  4. prea multă mâncare procesată și acidă
    Mâncarea procesată îngreunează digestia furând din energia necesară altor activități, iar alimentele acide inflamează corpul, în special ligamentele.

Înainte să vă întrebați dacă arătați bine, mai bine urmăriți alți parametri.

  1. Câtă energie am atunci când mă scol?
    Simt că aș sări din pat să-mi încep ziua, sau mai degrabă aș mai dormi câteva ore și apoi aș bea două cafele mari ca să reușesc să mă trezesc?
  2. Cât de dispus sunt să mă mișc?
    Aș merge pe jos câțiva kilometri până la servici, sau iau un mijloc de transport până acolo?

Așadar, fă puțină curățenie în dietă pentru a nu te sabota singur, dormi suficient pentru a avea mai multă energie și apoi găsește motivația necesară pentru a te mișca în natură. Vei vedea că te vei simți mai bine și vei deveni mai frumos pentru ceilalți.



9 răspunsuri la “Cum arăt?”

  1. Cristina spune:

    Hello! foarte misto postul tau! ai citit cumva cartea doctorului Douglas Graham, 80/10/10? 😀 intreb pentru ca ce zici tu aici suna a dieta 80/10/10. Eu fac tranzitia de cateva luni si sper ca pana in octombrie sa fiu 100% raw vegan, respectand acest stil de viata.
    Cat despre topicul postarii tale; sa stii ca si eu ma intalnesc zilnic cu oameni care imi spun ca sunt prea slaba (am 158cm si 48kg) asta in conditiile in care pana acum un an si jumatate aveam 68kg si eram considerata „plinuta”!! :)) toata viata am fost slaba si dupa ce am ramas insarcinata m-am ingrasat (cam tare!) insa dupa un an jumate am slabit si am ajuns la greutatea de dinainte si toti mi-au sarit in cap ca nu e normal sa mai ai aceeasi greutate ca inainte sa faci un copil? oh, really? o.O
    Am facut cateva juice fasturi care m-au ajutat enorm sa slabesc si mi-au dat multa energie si m-au facut sa ma simt minunat! dupa aia am zis ca trebuie sa ma interesez in legatura cu dietele veganilor si raw foodistilor!
    Anyway, keep up the good work si la cat mai multe medalii!

    P.S. am slabit 20kg pt ca sunt operata la un picior si am si coxartroza de cand aveam 16 ani, nu datorita presiunii societatii! 😀

    • Calin Cyfer spune:

      Mă bucur că ai slăbit și ai ajuns la o greutate la care te simți bine. Da, am citit cartea lui Graham și chiar m-a ajutat mult să trec de la raw vegan high fat la high carb. Acum, cel mai probabil că intru în limitele 80-10-10, dar nu mai țin cont de asta. Înainte chiar țineam evidența și eram atent să nu depășesc 10% grăsimi. Termenul care mă descrie cel mai bine e frugivor și am vorbit despre el în articolul ăsta. http://www.cyfer.ro/blog/2013/07/25/frugivor/

  2. mirela spune:

    normalitatea este asa cum iti stabilesti tu parametrii.daca esti ok sau nu.stabilesti tot tu.avem unitati diferite de masura.depinde fiecare la ce se raporteaza..

  3. grati spaima unei generatii spune:

    nene, referitor la cum arati…nu mai sta atat la soare ca esti plin de alunite si anul asta sunt multe explozii solare periculoase…hihi

  4. Razvan spune:

    Imi plac tot mai mult postarile de pe blog. Tine-o asa!

    P.S. Bucura-te de fiecare zi in Asia 🙂

  5. corina spune:

    iti recomand si ‘istoria corpului’ de Alain Corbin, Jean-Jeacques Courtine, Georges Vigarello. sunt 3 volume, un pic cam plicticoase, dar bine documentate, cum iti plac tie.

  6. Radu spune:

    Iti recomand sa citesti cartea Burn Slow a lui Stu Mittleman. E un ultra-maratonist care detine multe recorduri. S-ar putea sa iti schimbi parerea despre carbohidrati. E mult mai placut si sanatos sa alergi in zona aerobica si sa arzi grasime in loc de zahar. Din pacate e cam greu doar cu fructe.

    • Calin Cyfer spune:

      Corect. Sigur că atunci când alergi la maraton, la viteză redusă arzi mai mult grăsimi decât carbohidrați, doar că grăsimile sunt nelimitate, carbohidrații se termină extrem de repede. Se pot termina și în două ore de activitate intensă. De aceea ei trebuie tot timpul puși la loc. Din cauza asta cicliștii de exemplu mănâncă batoane pline de carbohidrați în timpul cursei. I-ai văzut să mănânce o slănină sau o mână de nuci?
      Grăsimile sunt nelimitate, pentru că până și eu care sunt considerat slab, tot am pe mine 8-9 kg de grăsime cu care pot alerga teoretic câteva sute de kilometri.
      Ca alergător de ultramaraton, ți-l pot da exemplu pe Michael Arnstein, aka the fruitarian, care consumă fructe și legume crude, fără grăsimi. Adică exact ca mine. Rezultatele lui sunt mai mult decât tari. E un alergător de top în domeniul ultra. http://thefruitarian.com/content/race-stats

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +