Cyfer : Color : Cuprins

Cele două reguli în alimentație

Stilul meu de viață frugivor a fost catalogat ca extremist de foarte mulți cititori. E normal. Acum câțiva ani, mie și vegetarienii mi se păreau ciudați. Se pune întrebarea de unde până unde acest regim? Ce anume m-a făcut să abordez un asemenea stil alimentar, atât de îndepărtat de actualul standard? Răspunsul este simplu. Mă bazez pe instinct și pe două reguli de bază, pe care încerc să le respect atunci când mănânc.

IMG_0263

Când am hotărât să devin vegetarian, cunoșteam destul de puține lucruri despre nutriție. Știam de calorii, că trebuie să mănânci mai puține, dacă vrei să slăbești și trebuie să eviți mâncarea procesată, în special cea cu E-uri. Atât. După ce am schimbat regimul, interesul meu pentru nutriție a crescut considerabil și în scurt timp, a ajuns să fie una dintre preocupările mele de bază.

Nu e nicio rușine să fii preocupat de ce bagi în gură. Spun asta pentru că mi s-a mai spus: „dar pe tine altceva în afară de mâncare, nu te mai interesează nimic?”. Ba da, dar e crucial ca în fiecare zi, să-ți securizezi cea mai bună opțiune alimentară. Mâncarea este a treia cea mai importantă nevoie umană după aer și apă. Trăim într-o lume în care unii oamenii cred că foamea se rezolvă cu junk food, însă nutrițional vorbind, s-a demonstrat că ambalajul în care este împachetată acea mâncare este mai bogat în nutrimente decât mâncarea propriu-zisă.

Am studiat ambele abordări, atât spirituală cât și pur științifică pentru schimbarea dietei. Am citit despre o multitudine de diete: vegetarian, ovo-lacto vegetarian, vegan, raw vegan, pescetarian, flexitarian, macrobiotics, paleo, low-carb, no-carb, mediteranean, low-fat, etc… La un moment dat totul devine confuz. Cum oare oamenii au ajuns la o asemenea diversitate alimentară, încât unul se hotărăște că este normal să mănânci doar carne și deloc plante, iar altul decide că trebuie să mănânci doar fructe? Cum se descurcă celelalte animale, fără să știe care este raportul macro pentru ceea ce mănâncă, fără să știe câți carbohidrați, grăsimi și proteine sunt în mâncare, fără să știe dacă și-au satisfăcut necesarul de fier, magneziu și vitamina D pentru ziua respectivă?

cyferro

În cele din urmă, m-am hotărât să mă bazez pe instinct. Simțurile corpului, gustul, apetitul, s-au dezvoltat în sute de milioane de ani și nu te pot minți. E corect ca nici tu să nu-ți minți corpul cu alimente care nu există în natură.

Regula nr. 1 – Nu combina alimente și nu folosi condimente
În natură nu există ideea de sandwich. Ursul nu prinde un pește și îl duce în pădure pentru a-l umple cu zmeură, iar apoi îl unge cu niște miere. Îl mănâncă pe loc. Avantajele meselor mono-aliment:

Condimentele sunt și mai nocive. Ele schimbă gustul mâncării cu totul. Corpul este păcălit și crede că mănâncă altceva, cu o altă componență nutrițională. Exemplu: dacă vrei să mănânci o salată verde, mănânc-o așa cum e, fără sare, ulei, oțet, piper, brânză și alte adăugiri. Nu are gust altfel? Atunci înseamnă că nu ai nevoie de acea salată. O mănânci  pentru că vrei de fapt celelalte ingrediente. Regula de mai sus se mai poate formula astfel: Dacă nu poți să mănânci un singur aliment la o masă, nu-l mânca. Poți să mănânci doar piersici sau banane sau roșii sau varză la o masă? Eu pot. Dar tu poți să mănânci doar sare sau piper sau ardei iuți sau ulei la o masă?

Regula nr. 2 -Nu altera în niciun fel un aliment

Structura unui aliment este schimbată atunci când îl procesăm, astfel și felul în care corpul reacționează atunci când îl mâncăm e modificată. După ce e pus la foc, denaturarea alimentului este evidentă prin schimbarea consistenței și a gustului, dar și atunci când dăm un aliment prin robot, gustul se schimbă. Puteți experimenta pe spanac. Spanacul are un gust când e mâncat ca frunză, altul când e dat prin robot și altul când e fiert. Stoarcerea e un proces mai puțin nociv, dar eliminarea fibrei crește indicele glicemic al alimentului și pune o presiune nenaturală pe organism, mai ales când bem cantități mari de suc de fructe. Uscarea alimentelor ar fi bună doar în cazul în care dorim să le stocăm, altfel avem nevoie de apa din ele.

Acestea sunt cele două reguli după care mă ghidez atunci când caut cea mai bună opțiune alimentară pentru corpul meu. Le respect de fiecare dată? Normal că nu. Nu am întotdeauna cele mai bune opțiuni la dispoziție, iar alteori mentalul meu are nevoie de puțin entertainment, la fel ca și al vostru. Însă când le respect, corpul meu se simte cel mai bine.

Nu contest aportul mâncării gătite în evoluția civilizației noastre. A reușit să ne ofere o sursă sigură de hrană atunci când nu existau alte opțiuni. Nu contest nici rețetele. Cu ele, poți creea mâncăruri pentru bucuria minții. Însă, dacă vrei să oferi corpului un combustibil eficient trebuie să respecți regulile de mai sus. Dacă un aliment nu poate fi mâncat respectând cele două reguli, înseamnă că nu este mâncare pentru oameni, iar dacă poate fi mâncat respectând cele două reguli, cel mai simplu e să-l mănânci așa cum e. 🙂



Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +