Cyfer : Color : Cuprins

Refugiul Buddhist de la Suan Mokkh, episodul 5

Continuarea episodului 4

Următoarele 4 zile, până la ziua a 5-a s-au desfășurat cam în același fel.

– somn insuficient, deși orice pauză aveam, o foloseam pentru dormit, exceptând unele dăți când preferam o scurtă incursiune la băile termale;
– așteptam cu interes orice „dhamma talk”, asta probabil pentru că era singura distracție pentru minte;
– meditațiile în șezut erau un chin pentru că nu reușeam deloc să mă concentrez și îmi schimbam mereu pozițiile, dar niciuna nu era satisfăcătoare; unele erau prea lejere și mă lua somnul, altele erau prea dificile și mă dureau genunchii;
– corpul se mișca foarte lent, zzzz, funcționa doar pe grăsimi; chiar și câteva mișcări ușoare de yoga erau greu de făcut; partea bună era că mă simțeam curat și ușor;

2013-07-11-132

Nu a fost o idee prea bună să țin post negru. Am crezut că în lipsa digestiei, mintea va fi mai ascuțită, mai focalizată. Nu s-a întâmplat așa. Mai mult, faptul că eram în post, era chiar o scuză pentru ca mintea să nu fie concentrată. În capul meu aveau loc tot felul de parlamentări, dacă ar trebui sau nu să încep să mănânc. Situația era oricum dificilă, nu avea rost să mai adaug o dificultate în plus.

În ziua a 6-a, lucrurile s-au schimbat. Am auzit că în sala de mese s-au adus cărți pentru lectură. Era vorba de cartea ABCul Buddhismului, de Buddhadasa. Cum nu mă mai simțeam așa adormit, m-am hotărât să merg să citesc. Buddhadasa explică în carte câteva elemente introductive: Legea Naturală, a cauzei și a efectului, cum se raportează conștiința noastră la această lege, cum se formează conștiința, în câte feluri se împarte ea. Apoi discută despre meditație și atenția cu respirație. După câteva explicații despre poziții și dificultăți pe care practicantul ar putea să le întâlnească, se lansează în interpretarea scripturii după Buddha (Anapanasati Suta) și arată că drumul în meditație trece prin 16 puncte până când suferința ia sfârșit.

În acel moment am realizat că eu trecusem deja de câteva niveluri, de unul singur, în practica mea de acasă. În nivelul 4, Buddhadasa discuta despre câteva imagini alcătuite de minte, care ar putea să apară în timpul meditației. Eu le văzusem. Deodată am devenit entuziast. „Hei, practica mea nu e atât de dezastruoasă pe cât credeam”. Am citit despre ce se mai întâmplă la punctul 4 și abia așteptam următoarea meditație în șezut.

Prima meditație după ce am citit cartea a fost un succes. Am fost super concentrat. Traversam fără probleme cele 4 puncte descrise de Buddhadasa. Obiectivul era acum să trec de durerea de genunchi. Știam că dacă se rupe ceva în tine, aia e durere, dacă îți întinzi doar corpul și nu se aude niciun „poc”, atunci e vorba doar de disconfort.

2013-07-11-143

„Nu e al meu” sau cum am trecut de partea cu disconfortul. În buddhism există 6 simțuri și obiectele lor (ayatana). Pe plan intern sunt cele 6 organe; ochi, urechi, nas, limbă, corp și a minte. Pe plan extern avem formă, sunet, miros, gust, atingere și gând. Momentul contactului (ex. între ochi și formă) este foarte important. Cum reacționează mintea după acest contact poate da naștere la o avalanșă de procese ce duc la suferință. Dacă acel contact este ignorant, va da naștere la un sentiment orb. Acest sentiment va da naștere la o dorință oarbă, de aici atașamentul, după care se naște ego-ul, ideea de „eu – al meu” care apare în minte. Această idee de ego, că ceva mi se întâmplă mie, sau ceva îmi aparține sau nu-mi aparține, este cea care duce la suferință.

Altfel, dacă în momentul contactului suntem conștienți și înțelepți, acest atașament nu se produce și avalanșa de evenimente ce duc la suferință, nu are loc. Contactul apare și dispare la fel ca orice pe lumea asta. Totul este nepermanent.

Să vedem cum funcționează pe mine, în practică. În timpul meditației a apărut durerea de genunchi (un contact). L-am observat și mi-am readus atenția către respirație. Apoi a revenit. Mi-am spus că e ceva nepermanent și nu este al meu. L-am observat ca pe ceva ce nu-mi aparține și care urmează în timp să se termine. Am făcut efortul să-mi mențin focalizarea pe respirație. După un timp, am remarcat că disconfortul a început să se schimbe. A devenit un fel de căldură în genunchi. Disconfortul a început să se transfere spre mușchii piciorului. Mi-am dat seama cât de rigizi sunt acești mușchi. Am aplicat și aici același procedeu ca la genunchi. Am urmărit doar. După alte probabil 10 minute, disconfortul s-a transferat în șolduri, apoi în spate, apoi în umeri. Mi-am dat seama cum corpul începe să se schimbe și toate astea pentru că nu am cedat la acea primă senzație de durere în genunchi, așa cum făcusem în primele 5 zile.

La fel am procedat cu celelalte contacte. Muște sau musculițe care-mi gâdilau pielea sau îmi bâzâiau pe la ureche, mâncărimi de piele, zgomotele pădurii sau gânduri răzlețe ce-mi apăreau prin minte.

Episodul 6



11 răspunsuri la “Refugiul Buddhist de la Suan Mokkh, episodul 5”

  1. […] vorbit în episodul 5 despre momentul contactului. Dacă acest contact este însoțit de ignoranță, acesta dă naștere […]

  2. Alina Adriana spune:

    Foarte interesant si educativ!
    Si eu sufar de rigiditate, poc-poc, si dureri de genunchi. Si la mers si la aplecat, si la incarliontzat, si la pliat 🙂 Am sa incerc metoda descrisa de tine.
    Notat si – Buddhadasa Bhikkhu.
    Merci.

    • Calin Cyfer spune:

      Eu am observat că această rigiditate se datorează în principal dietei. Vezi dacă ai ceva în alimentație foarte acid. Acea aciditate se adună și o resimți în încheieturi. Nici puțină mișcare n-ar strica, în special yoga sau tai chi.

  3. Stef spune:

    e asa de frumos post-ul asta, really made me smile. happy for you 🙂

  4. grati spaima unei generatii spune:

    oare se gasesc de comparat cartile astea pe undeva?

  5. grati spaima unei generatii spune:

    foarte interesant….daca stau sa ma gandesc bine asa este….ceea ce vedem se transforma in ceea ce dorim….de tinut minte

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +