Cyfer : Color : Cuprins

Kuala Lumpur – primul contact cu Asia

Kuala Lumpur

A fost o decizie bună să aleg Kuala Lumpur ca poartă de intrare în Asia de Sud Est. Malaezia are cel mai prietenos regim de vize din zonă, deci urma să nu am nicio problemă la intrare. Într-adevăr, vameșul mi-a zâmbit și mi-a oferit o viză de 3 luni fără întrebări suplimentare.
Dacă aș fi intrat prin Bangkok, aș fi primit doar două săptămâni în Thailanda și aș fi fost întrebat unde am rezervare la hotel, dacă am bani suficienți și dacă am bilet de întoarcere. Exista chiar pericolul să fiu întors în România, dacă vameșul nu era mulțumit de răspunsuri.
Kuala Lumpur centru

Sistemul de transport in comun
Am luat autobuzul din aeroport și am ajuns în stația principală a orașului: KL Sentral. Este o gară pe mai multe niveluri, pe unde trec aproape toate liniile importante de tren, autobuz și metrou.
KL Sentral
Kuala Lumpur are un sistem foarte bine pus la punct de transport în comun și este total neprietenos cu pietonii, amănunt pe care încă nu-l știam. După calculele GPSului meu, cel mai apropiat loc de cazare era la 3km de stație, foarte aproape pentru mine. Așa că am încercat să merg pe jos. N-am reușit. Între stație și locul în care trebuia să ajung era un ditamai nodul de șosele, în care trotuarele lipseau cu desăvârșire. Cum afară erau 40 de grade și transpiram abundent, am decis să mă întorc în stație și să văd care tren mă poate duce în zonă. După ceva timp, am identificat trenul și am călătorit o singură stație până în China Town.
Monorail, trenul roșu din stânga:
Monorail
Cele trei grupuri etnice.
În Malaezia există trei grupuri etnice principale, iar în Kuala Lumpur proporțiile lor sunt următoarele: Malaezieni (44%), Chinezi (43%) și Indieni (10%). Fiecare grup are propria religie. Malaezienii sunt islamiști, chinezii sunt în special budiști, iar indienii sunt adepți hindu. Pe lângă cele trei grupuri principale, în oraș sunt foarte mulți europeni, americani, asiatici sau australieni, așa că totul arată foarte cosmopolit. Limba engleză este vorbită de oricine și nu m-am simțit în niciun moment străin sau exotic.

China Town
KL ChinatownAm stat în China Town, în centrul vechi și colonial al orașului, chiar lângă strada Petaling, faimoasă pentru talciocul plin de haine, accesorii și DVDuri piratate. Multe tarabe, oameni care te invită să îți prezinte marfa lor. Produsele scad drastic după negociere. Mi-am luat o geantă de laptop. La primul comerciant, costa 180 lei și a acceptat să o lase până la 120 lei. Am plecat mai departe și la următorul vânzător am găsit-o la 90 lei. Am cumpărat-o cu 45 lei, dupa negociere.
03-1

Fructe la prima încercare
Urma să stau foarte puțin în Malaezia. Obiectivul principal era să obțin viză pentru Thailanda de la ambasada din Kuala Lumpur, dar cât eram acolo, nu puteam să nu încerc pentru prima dată câteva fructe tropicale la care visam demult.
Chiar în prima seară am ieșit în China Town și am găsit Durian, regele fructelor. Voluminos, țepos și urât mirositor, durianul nu ajunge în România. Chiar și în Asia, nu se găsește atât de ușor. Există piețe speciale, doar pentru durian, iar în transportul în comun este interzis din cauza duhorii neplăcute. Cel mai simplu și ușor mod de a-l încerca este la „botul calului”, deschis de cel care ți-l vinde și mâncat chiar lângă tarabă. A fost foarte bun. Are gust de bezea, o combinație de avocado cu mango. Este sățios, conține ~22% grăsime.

La Chow Kit Market am gustat pentru prima dată jackfruit. E foarte fibros și dulce. L-am cumpărat gata tăiat și curățat. Tot acolo, am luat prima dată banane pitice. Sunt mai puțin dulci decât bananele cavendish, cele de la noi, dar au un gust mai bogat și sunt mai hrănitoare.

Jackfruit și baby banana
04
La Batu Caves am mâncat nucă de cocos proaspătă.

O surpriză au fost curmalele roșii chinezești: Jujube. Uscate, acrișoare și mai puțin dulci decât cele din Iran, au devenit mâncarea mea de bază cât am stat în oraș. Fructul este cultivat în tot sudul Asiei încă din 9000 ÎC. Copacul Jujube rezistă la temperaturi scăzute, chiar și -15 grade. M-ar bucura să fie cultivat și în România.
Curmale rosii chinezesti

Chow Kit Market – cea mai mare piață udă din KL
Gheața folosită la păstrarea alimentelor, în special carne, se topește și se scurge printre tarabe. De aici vine și denumirea de piață udă. Acest tip de piețe sunt pe cale de dispariție în KL, locul lor fiind luat de supermarketuri. Înainte să merg în Chow Kit, am citit despre ea pe diverse bloguri și mă așteptam la ceva mult mai intens, dezordonat, sălbatic și chiar periculos.
Acolo am găsit o piață foarte asemănătoare cu cele de la noi, singura diferență notabilă fiind cărnurile, care erau expuse pe tarabe, în gheață, nu în spații închise. Prețurile erau comparabile, poate ceva mai mari, cu cele din București.
06
Batu Caves (Peșterile Batu)
06-1
Un deal calcaros cu peșteri în el găzduiește unul dintre cele mai populare temple hinduse din afara Indiei. Este dedicat zeului războiului și al biruinței, Murugan. Statuia sa de 42,7 de metri înălțime, cea mai înaltă din Malaezia, este ridicată în fața celor 272 de scări care duc către peșteră.
07
A fost un antrenament bun să urc scările, mai ales pe căldura sufocantă. Sus, am găsit peștera principală, numită Peștera Templu (Temple Cave), unde oamenii aduceau ofrande la templu, cumpărau suveniruri sau se jucau cu maimuțele Macaca.
08

În zonă, trăiesc două specii unice de liliac de fructe numite Eonycteris și Rousettus. În peșterile întunecate numărul lor depășește câteva sute de mii.

Detalii financiare
Kuala Lumpur este ceva mai scump decât Bucureștiul. Prețurile sunt de 1.3 – 1.5 ori mai mari (o estimare personală). Moneda locală se numește ringgit. 1 ringgit = 1.07 lei, practic aceeași valoare, ceea ce face aprecierea prețurilor foarte ușoară.
09
Exemple de prețuri:
Cameră în guesthouse (wifi, aer condiționat, duș, bucătărie și living room la comun) – 40 ringgit/noapte
Apă 2L – 3 ringgit
Curmale roșii – 20 ringgit/kg
Metrou – preț în funcție de numărul de stații: 1.7 ringgit/ o stație, 2.4 ringgit/ 3 stații
Tren – din centru până în nordul orașului 1 ringgit
Rufe – mașini automate 5 ringgit/max 5kg
Klia ekspres – tren ultra rapid din centru KL până la aeroport 35 ringgit



Abonează-te: rss | email | twitter | facebook | +